Zasady działania układów centralnego smarowania
Prawidłowe poruszanie się poszczególnych elementów maszyn i urządzeń wymaga poprawnego stosowania środków smarnych. Niewłaściwe bądź niewystarczające ich dozowanie może doprowadzić do uszkodzenia urządzenia, ale też do znacznego skrócenia czasu jego żywotności. Chcąc zapewnić urządzeniom stały i nieprzerwany dostęp do substancji smarujących, warto zainwestować w układ centralnego smarowania. Czym jest i jak działa? Wyjaśniamy.
Układ centralnego smarowania – czym jest?
Układ centralnego smarowania to zespół urządzeń i elementów odpowiadających za doprowadzanie smaru do ważnych i wymagających tego elementów maszyn. W zależności od zasad działania i wymagań części, substancja smarująca może być doprowadzana okresowo bądź ciągle. Ten układ może być wykorzystywany zarówno w systemach otwartych, jak i zamkniętych.
Podstawowym podzespołem odpowiadającym za prawidłowe działanie układu centralnego smarowania jest pompa.
Może być ona zamontowana w wersji ręcznej, pneumatycznej, elektrycznej lub wieloprzewodowej – wyjaśnia ekspert z firmy Układy Centralnego Smarowania Sp. z o.o.
Dodaje, że tego typu rozwiązania stosuje się również poza środowiskiem przemysłowym. Doskonale sprawdzają się do smarowania stacjonarnych pojazdów, np. ciągników czy też maszyn jezdnych, tj. koparek i innych maszyn rolniczych oraz budowlanych.
Jak działają układy centralnego smarowania?
Działanie układów centralnego smarowania nie jest trudne, aczkolwiek przebiega różnie – w zależności od rodzaju układu. W każdym z nich najważniejszą rolę odgrywa wspomniana już pompa – odpowiada ona za tłoczenie środka smarnego do połączonych instalacji. Przewody, w połączeniu z systemem dozowników i rozdzielaczy, pozwalają zaaplikować odpowiednią ilość substancji we właściwym miejscu i w odpowiedniej częstotliwości.
Wśród dostępnych wariantów znajdują się układy centralnego smarowania:
- progresywne – przeznaczone do stosowania w urządzeniach z maksymalnie 200 punktami smarowania,
- jednoliniowe olejowe – wykorzystywane w przypadku łożysk, panewek i łańcuchów,
- natryskowe – stosowane do otwartych punktów smarowych, tj. łańcuchów czy prowadnic,
- dwuliniowe – doskonałe do dużych maszyn roboczych o liczbie punktów smarowania przekraczającej 200, tj. koparek czy dźwigów i innych tego typu maszyn.
Aby układy smarowania działały prawidłowo, muszą być właściwie zaprojektowane. Ważne jest nie tylko rozprowadzenie instalacji, ale też precyzyjne określenie dawki środka smarującego. Jego ilość nie może być ani zbyt mała, ani zbyt duża. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia maszyn i konieczności przeprowadzenia kosztownych napraw.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana