System detekcji osób, wózków widłowych i niebezpiecznych stref
Praca z wózkami widłowymi wiąże się z pewnym ryzykiem. Może dojść np. do kolizji między dwoma wózkami albo do potrącenia pracownika przez wózek. Ponieważ bezpieczeństwo powinno być priorytetem w każdym miejscu pracy, stworzono system detekcji, który ogranicza ryzyko związane z wykorzystywaniem wózków widłowych. Jak działa ten system, co wykrywa i co warto o nim wiedzieć?
Czym jest system ELOshield?
Wózki widłowe są wykorzystywane w magazynach, centrach logistycznych, sklepach wielkopowierzchniowych, w portach, na lotniskach, w zakładach przemysłowych… Niestety, nawet doskonale wyszkolony operator wózka widłowego dysponujący nowoczesnym i w pełni sprawnym pojazdem może być uczestnikiem kolizji. Wystarczy chwila nieuwagi, nieco zbyt późna reakcja – i wypadek w pracy gotowy. Ryzyko jest niemałe, ponieważ w wielu miejscach, gdzie wykorzystuje się wózki, widoczność jest ograniczona, a na ciągach komunikacyjnych stale coś się dzieje. Można jednak uniknąć kolizji dwóch wózków czy potrącenia pieszego pracownika. Pomaga w tym ELOshield, czyli system detekcji osób, wózków widłowych i niebezpiecznych stref stworzony przez firmę ELOKON. Dzięki urządzeniu operator wózka może trzymać się w bezpiecznej odległości od innych wózków, osób, a także stref szczególnie zagrożonych wypadkiem, np. takich, w których ruch jest szczególnie natężony. ELOshield jest jak dodatkowa para oczu dla operatora. Te „oczy” widzą przez ściany i sięgają do miejsc, gdzie wzrok operatora nie może dotrzeć.Jak działa system detekcji ELOshield?
Działanie systemu ELOshield opiera się na detekcji radiowej. Jest ona możliwa dzięki zastosowaniu znaczników personalnych (tagów) oraz modułów odbierających sygnały. Tagi nadają sygnał radiowy, a odbiornik znajdujący się na wózku przyjmuje go i analizuje, określając czas trwania sygnału radiowego. Na tej podstawie moduł odbiorczy uzyskuje informację o odległości, jaka dzieli wózek od przeszkody, i pozwala śledzić jej ruchu. Jeżeli dystans między przeszkodą wyposażoną w tag a wózkiem zmaleje tak, że powstanie zagrożenie wypadku, operator otrzyma ostrzeżenie i będzie mógł zareagować odpowiednio wcześnie, zmniejszając prędkość lub zmieniając kierunek poruszania się. Warto zaznaczyć, że system ELOshield może pracować w trzech wariantach. Są to:- wózek – człowiek,
- wózek – wózek,
- wózek – strefa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana