Formalności przy zakupie auta
Kupno własnego samochodu to nie tylko wielkie przeżycie – szczególnie dla świeżo upieczonych kierowców – ale również pewne obowiązki formalne. Zanim opuścimy salon samochodowy za kierownicą dopiero co zakupionego auta lub sfinalizujemy transakcję z prywatnym sprzedawcą, czeka nas nieco papierkowej roboty. Jakie dokumenty musimy podpisać, gdzie zgłosić fakt nabycia samochodu?
Umowa ze sprzedawcą
Niezależnie od tego, czy kupujemy samochód nowy czy używany, pierwszym etapem formalności jest podpisanie umowy kupna-sprzedaży. Kodeks cywilny nie opisuje, w jakiej formie powinna ona zostać zawarta, stwierdza jednak, jakie dane są w niej niezbędne. Są to między innymi:
- Dane identyfikacyjne obu stron transakcji: imiona, nazwiska, numery PESEL etc. W przypadku, gdy samochód kupujemy na firmę, powinniśmy podać jej dane.
- Opis samochodu będącego przedmiotem sprzedaży, m.in. marka, model, rok produkcji.
- Cena, po której samochód zostaje sprzedany.
- Data i miejsce zawarcia umowy, a także data przekazania pojazdu.
- Określenie, która strona ponosi koszty zawarcia umowy.
- Podpisy stron.
Nie są to wszystkie dane
Generalnie im więcej jest ich zawartych w umowie, tym łatwiej dochodzić swoich praw w przypadku ewentualnych sporów – mówi przedstawiciel firmy Toyota Centrum Wrocław - Pamiętajmy, żeby nie podpisywać umów, w których przedstawione dane są fałszywe – przykładowo zaniżona cena lub wcześniejsza data. Unikniemy w ten sposób wielu problemów.
Umowa zawarta – co dalej?
Po zawarciu umowy ze sprzedawcą stajemy się formalnie właścicielem samochodu. Na tym jednak formalności się nie kończą – to co zrobimy później zależeć będzie od tego, czy kupiliśmy samochód nowy, czy używane. W przypadku samochodów nowych powinniśmy:
- Zarejestrować samochód w Wydziale Komunikacji – potrzebne nam będą w tym celu wniosek o rejestrację, dowód własności, karta pojazdu, dowód tożsamości , wyciąg ze świadectw homologacji, potwierdzenie opłata rejestracyjnych. Po złożeniu pakietu dokumentów otrzymujemy tymczasowe tablice rejestracyjne, ważne 30 dni. Przez ten czas WK powinien wydać nam właściwą rejestrację.
- Wykupić ubezpieczenia OC – jest ono niezbędne do tego, byśmy mogli odebrać samochód z salonu.
W przypadku, gdy kupiliśmy samochód używany z komisu lub osoby prywatnej, należy:
- Wnieść opłatę PCC, czyli podatek od czynności cywilnoprawnych, który wynosi 2% wysokości transakcji. Opłata wnoszona jest w Urzędzie Skarbowym, mamy na to 14 dni od daty podpisania umowy ze sprzedającym. Nie uiszczamy tej opłaty tylko w sytuacji, kiedy nabyliśmy samochód na fakturę VAT.
- Wykupić OC – zazwyczaj ubezpieczenie przechodzi wraz z samochodem na nowego właściciela. Możliwe jest jednak zawarcie umowy z innymi ubezpieczycielem, jeżeli warunki (np. rekalkulacja ubezpieczyciela) nie są dla nas zadowalające. Sprzedawca samochodu ma obowiązek powiadomić ubezpieczalnię o zbyciu pojazdu w terminie do 14 dni od dnia zawarcia umowy.
- Zarejestrować samochód w Wydziela Komunikacji – obowiązuje jak w przypadku samochodów nowych.
- Przeprowadzić badania techniczne pojazdu – są niezbędne do zarejestrowania pojazdu. Warto zadbać o ich wykonanie przed kupnem samochodu, wyeliminujemy wtedy ryzyko nieuczciwej sprzedaży.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana