Czynności notarialne dla firm
Do głównych czynności wykonywanych przez notariusza można zaliczyć przede wszystkim sporządzanie aktów notarialnych. Z uwagi na charakter wykonywanej pracy tego specjalisty, jest ona uznawana jako czynność publiczna, w trakcie której powstaje dokument publiczny. Wytworzone akty są oznakowane pieczęcią urzędową z wizerunkiem godła państwowego, co daje rękojmię wiary publicznej, czyli moc prawną. A jak z usług notariusza mogą korzystać firmy?
Kim jest notariusz?
Notariusz w Polsce to prawnik mianowany przez Ministra Sprawiedliwości, mający uprawnienia do wykonywania czynności notarialnych, w wyznaczonej przez Ministra siedzibie jego kancelarii. Pomimo iż nie jest on funkcjonariuszem publicznym, to przysługuje mu możliwość korzystania z ochrony. Wszystkie wykonywane czynności musi realizować zgodnie z prawem o notariacie i przepisach szczególnych. Jego głównym zadaniem jest sprawowanie kontroli nad czynnościami prawnymi wykonywanymi przez strony w celu zapobiegania wystąpienia niepotrzebnych konfliktów. Do jego obowiązków należy:
- sporządzanie aktów notarialnych i poświadczeń, a wcześniej ich projektów,
- doręczanie oświadczeń,
- spisywanie protokołów,
- sporządzanie protestów weksli i czeków,
- przyjmowanie dokumentów na przechowanie,
- sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów,
- wykonywanie innych czynności prawnych określonych ustawą o notariacie.
Czynności notarialne wykonywane dla firm
Z pomocy notariusza korzystają nie tylko osoby fizyczne, ale też przedsiębiorstwa. Zwracają się do niego na przykład ci, którzy pragną rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki. Wówczas do jego obowiązków należy sporządzenie odpowiedniego dokumentu – najczęściej aktu założycielskiego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Jako osoba zaufania publicznego dba również o korzystne ukształtowanie spółki dla jej właścicieli.
Ekspert z Kancelarii Notarialnej Jeziorscy w Zgierzu wyjaśnia, że należy pamiętać, że obowiązujące prawo zakazuje mu narzucania stronom treści ich oświadczeń woli – musi przyjąć uzgodnione wcześniej ustalenia co do formy zawarcia umowy. Jego funkcja doradcza dotyczy jedynie bezpośrednich skutków występujących w wyniku dokonania określonych czynności prawnych. Każdą umowę dla zakładanej działalności sporządza indywidualnie, wykorzystując jedynie ogólnodostępne dyrektywy. Przygotowuje on także akty prawne dla wszelkich czynności prawnych dokonywanych między wspólnikami, oświadczeń woli wydanych przez wspólników czy też wprowadzonych zmian statutów zawiązanych już spółek bądź w zawartych już umowach założycielskich. Zakres jego działalności jest znacznie szerszy, ale zawsze indywidualnie dopasowany do potrzeb klienta.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana