Czy warto zainteresować się kupnem busa używanego?
Busy to pojazdy, które ze względu na swoje gabaryty i przeznaczenie są przeważnie kupowane na potrzeby firmowe. Jednak ceny nowych maszyn bywają na tyle wysokie, że mikro- i małe przedsiębiorstwa często nie mogą sobie pozwolić na ich zakup. Z kolei w przypadku pojazdów z rynku wtórnego obawiamy się o poziom eksploatacyjny i ukryte usterki. Przeczytaj, czy zakup używanego busa jest dobrym pomysłem.
Weryfikacja stanu technicznego
W przypadku używanych samochodów osobowych możemy znaleźć takie, których przebieg jest niewielki w stosunku do roku produkcji. Natomiast busy rzadko pochodzą od osób prywatnych, dlatego przeważnie są mocno eksploatowane. Oględziny auta powinny być na tyle wnikliwe, by wykryć ewentualne doróbki, ukryte usterki, dotychczasowe naprawy itp. Wszelkie różnice zauważone na lakierze czy w spasowaniu elementów powinny stanowić dla nas wskazówkę do wnikliwej obserwacji. Choć używany bus z pewnością będzie miał za sobą określony przebieg i częściowe zużycie niektórych elementów, to jednak u niektórych sprzedawców możemy znaleźć kilkuletnie pojazdy bezwypadkowe o zadowalającym standardzie.
Sprawdzenie dokumentów
Oprócz oględzin zewnętrznych i sprawdzenia stanu technicznego musimy także zweryfikować rzetelność dokumentów. Nie mogą znajdować się w nich żadne poprawki, zamazania itp. Pojazd sprowadzany z zagranicy powinien także mieć dowód odprawy celnej, w którym będzie data odprawy, dane przywożącego i numer celnika.
Ekspert z firmy MGC Mariusz Gruchel w Łaziskach Górnych mówi: Najważniejsze jest sprawdzenie numeru VIN, który znajduje się na nadwoziu. Możemy to zrobić na rządowej stronie. Do tego najlepiej jest sprawdzać znaki identyfikacyjne na podstawie dokumentów, tj. dowodu rejestracyjnego, książki wozu, tabliczki znamionowej, faktury, umowy kupna-sprzedaży czy papierów celnych.
Sprzedawca sprzedawcy nierówny
Zakup nowego samochodu nie wymaga takiej weryfikacji jak sprawdzenie auta używanego. Możemy jednak nabyć busa w przyzwoitej cenie, który posłuży nam wiele lat. Jeśli jednak coś nie zgadza się w jego dokumentach, lepiej jest nie realizować transakcji. Nielegalnie sprowadzony samochód może zostać zarekwirowany, a nieścisłości w papierach grożą problemami firmy. Tak samo jest w przypadku wykrycia usterki, do której sprzedawca się nie przyznał. Może to oznaczać, że ukrytych wad jest więcej. W Polsce nie trudno o nieuczciwego handlarza. Są jednak zarejestrowani sprzedawcy, którzy od lat działają na rynku i dbają o swoją reputację. Jeśli nie stać nas na zakup nowego busa i obawiamy się transakcji z niezweryfikowanym sprzedawcą, powinniśmy skorzystać z rzetelnego źródła.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana