Rola i znaczenie płynów chłodniczych
Płyny chłodnicze pełnią bardzo ważną rolę i mają duże znaczenie dla prawidłowego działania silników spalinowych. Niewłaściwy poziom płynów eksploatacyjnych może doprowadzić do przegrzania silnika, a także poważnych w skutkach awarii: korozji lub rozszczelnienia układu chłodzenia, uszkodzenia chłodnicy, a nawet rozszczelnienia silnika na styku głowica-blok.
Dlatego tak ważne jest regularne uzupełnianie płynu chłodniczego oraz regularne przeglądy i konserwacja instalacji chłodniczej. Zwłaszcza, że chłodzenie silnika to nie jedyna funkcja tego produktu.
Rola płynu chłodniczego
Silniki spalinowe działają na zasadzie spalania paliwa. Nie ma tu nic odkrywczego. Warto jednak pamiętać, że podczas spalania powstaje nie tylko energia niezbędna do uruchomienia oraz poruszania się pojazdu, ale również ciepło. Jednostki napędowe są na nie odporne, jednak gdy temperatura osiągnie zbyt wysoki poziom może dojść do uszkodzenia ich elementów. Dlatego też główną rolą płynów do chłodnicy jest odprowadzanie nadmiaru ciepła oraz chłodzenie silnika. Dodatkowo płyn zapewnia ochronę silnika przed zamarzaniem, wrzeniem oraz zjawiskiem kawitacji (zachodzącym pod wpływem nagłej zmiany cieczy w stan gazowy). Inną, choć nie mniej ważną rolą jest zabezpieczenie przed korozją elementów układu chłodzącego oraz jednostki napędowej. Dzięki temu zwiększa się ich żywotność. Płyn hamulcowy zapobiega również osadzaniu się osadów i kamienia, które mogłyby doprowadzić do zatkania przewodów.
Składniki wchodzące w skład płynów chłodniczych
Dlaczego do tych wszystkich zadań nie nadaje się woda? Ponieważ temperatura podczas spalania osiąga wartości nawet kilkuset stopni Celsjusza, natomiast woda paruje już przy 100 stopniach. Dodatkowo zamarza przy temperaturze 0 stopni, co w teorii uniemożliwiałoby użytkowanie samochodu zimą. Woda powoduje również korozję metali, których w elementach układu chłodniczego nie brakuje. Co prawda woda, jako najlepszy przewodnik cieplny znajduje się w składzie płynów chłodniczych, jednak nie stosuje się jej samodzielnie. Głównym składnikiem jest glikol etylenowy lub propylenowy (droższy, ale zdecydowanie mniej toksyczny). Stanowi około 50% objętości płynu chłodniczego. W połączeniu z wodą powstaje z niego płyn, którego temperatura wrzenia wynosi 108 stopni, a zamarzania -37 stopni Celsjusza. Dzięki temu może być użytkowany zarówno latem, jak i podczas najmroźniejszych miesięcy. Dodatkowe inhibitory korozji wchodzące w skład płynów chłodniczych zapobiegają pojawieniu się korozji w chłodnicy, a także wydłużają okres eksploatacyjny płynu nawet do 6 lat.
Warto jednak pamiętać, że jest to ciecz higroskopijna, czyli pochłaniająca wodę z otoczenia. Zwiększająca się objętość wody w płynie chłodniczym sprawia, że zmniejsza się temperatura wrzenia oraz zamarzania, a elementy układu są w większym stopniu narażone na uszkodzenia. Dlatego tak ważne jest regularne uzupełnianie i wymiana płynu chłodniczego.
Znaczenie płynu chłodniczego
Znaczenie płynów chłodniczych dla poprawnego działania układów samochodowych jest bardzo duże. Nie tylko dla chłodnicy i jednostki napędowej. Zaniedbanie wymiany płynów chłodniczych może skutkować obniżeniem skuteczności grzania i chłodzenia wewnątrz auta, blokowania termostatów i elektrozaworów, co może doprowadzić do unieruchomienia auta, a także do uszkodzenia chłodnicy, rozszczelnienia układu chłodzenia lub silnika. Mogą pojawić się wżery w tulejach cylindrów silnika lub korozja wewnątrz układu chłodniczego, co będzie wiązało się oczywiście z kosztowną naprawą lub wymianą części. Dlatego jeśli podczas sprawdzania poziomu płynu hamulcowego okaże się, że jest go za mało lub za dużo warto sprawdzić, czy nie dochodzi do wycieku lub czy układ nie jest zapowietrzony.
Wybór, wymiana oraz sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego
Ze względu na dużą rolę tego płynu eksploatacyjnego warto zwrócić uwagę na jego rodzaj oraz jakość. Najlepszym wyborem jest płyn wielosezonowy od renomowanego producenta – duży wybór oferuje hurtownia chemii samochodowej Buwar. Przed wyborem należy również zapoznać się z informacjami znajdującymi się na opakowaniu, dzięki czemu możliwe będzie zastosowanie płynu odpowiedniego w zależności od rodzaju metalu, z którego wykonane są podzespoły auta. Możliwe jest również posiłkowanie się podziałem stworzonym dla samochodów marki VW, które określają rodzaj płynu chłodniczego w zależności od wieku auta. Jeśli nie jesteśmy pewni, jaki płyn do chłodnicy wybrać specjaliści z pewnością pomogą nam dobrać najlepszy do naszego samochodu – wystarczą tylko podstawowe informacje o marce, modelu i roczniku.
Sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego jest bardzo proste. Wystarczy postawić auto na równej powierzchni oraz sprawdzić poziom w zbiorniczku. Jeśli mieści się pomiędzy wskazaniem minimalnym a maksymalnym – wszystko jest w porządku. W sytuacji, kiedy płynu jest za mało lub za dużo warto skonsultować sprawę z mechanikiem. Należy również pamiętać, że nie należy łączyć różnych płynów chłodniczych. Całkowita wymiana płynu chłodniczego powinna odbywać się maksymalnie co 5 lat (a najlepiej co 3). Dzięki temu układ napędowy oraz chłodniczy będą utrzymane w dobrym stanie, a samochód nie będzie się przegrzewał.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana