Uszczelki stosowane w samochodach
Uszczelka, jak wskazuje jej nazwa, służy uszczelnianiu połączeń innych elementów konstrukcyjnych, np. częściami samochodu. Do produkcji uszczelek wykorzystuje się tworzywa, które są zdolne do odkształceń w zakresie niezbędnym do powstania nacisków stykowych wymaganych do uzyskania szczelności. W praktyce uszczelki samochodowe najczęściej wykonywane są z gumy, a niektóre z miękkich metali.
Gumowe uszczelki do drzwi, bagażników i szyberdachów
Uszczelki do drzwi stosowane są we wszystkich typach samochodów, ale także w kabinach maszyn rolniczych i budowlanych. Ich najważniejszym zadaniem jest ochrona wnętrza pojazdu przed wilgocią z zewnątrz, poza tym zapobiegają przedostawaniu się do pojazdu pyłów i innych zanieczyszczeń, a także hałasu – pełnią więc funkcję izolacji. Ponadto gumowa uszczelka w otworze drzwi działa jak amortyzator przy ich zatrzaskiwaniu.
Uszkodzenie uszczelki w drzwiach, przy szybie samochodowej lub klapie bagażnika jest tylko pozornie błahym problemem. Nawet najdrobniejsza nieszczelność może skutkować przedostawaniem się do wnętrza samochodu wilgoci, która powoli doprowadzi do zagrzybienia podsufitki i tapicerek. Dokuczliwe mogą okazać się także dźwięki dochodzące do kabiny podczas jazdy; o uszkodzonej uszczelce przy drzwiach lub oknie świadczy charakterystyczny świst oraz znacznie wyraźniejszy niż dotąd hałas z otoczenia.
Jak każda część samochodu, również uszczelka ulega stopniowemu zużyciu. Starą uszczelkę poznamy po tym, że jest twarda – a więc nie ulega wymaganym odkształceniom, sucha i popękana. Taką uszczelkę trzeba jak najszybciej wymienić, zwłaszcza jeśli samochód przechowujemy „pod chmurką”. Nawet przelotny deszcz może doprowadzić do zawilgocenia wnętrza auta pozbawionego właściwego zabezpieczenia. Zakup nowej uszczelki nie jest wielkim wydatkiem, toteż najlepiej od razu zdecydować się na sprawdzony, dobry jakościowo produkt, który posłuży niezawodnie przez wiele lat – mówi ekspert z przedsiębiorstwa AGRO-HURT w Warszawie.
Uszczelki pod klapą silnika
Zadaniem uszczelek stosowanych w silnikach jest przede wszystkim oddzielanie od siebie substancji krążących w różnych układach. Uszczelki zapobiegają mieszaniu się płynów eksploatacyjnych, co mogłoby mieć katastrofalne skutki dla mechanizmu. Wśród najważniejszych elementów uszczelniających połączenia pod maską możemy wymienić uszczelkę pokrywy zaworów, uszczelkę miski olejowej, uszczelki kolektora ssącego i kolektora wydechowego. Wymienione elementy narażone są na ciągły kontakt z agresywnymi substancjami chemicznymi, w tym ze smarami i substancjami ropopochodnymi, toteż muszą być wykonywane z tworzyw o wysokiej odporności na te czynniki.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana