Artykuł sponsorowany

Przeniesienie napędu w motocyklach. Przegląd dostępnych rozwiązań

Przeniesienie napędu w motocyklach. Przegląd dostępnych rozwiązań

Przeniesienie napędu w motocyklach może odbywać się na kilka różnych sposobów. Wiele zależy od zastosowanej konstrukcji mechanicznej. Wyróżniamy trzy główne typy przeniesienia napędu – przy pomocy łańcucha, wału Kardana bądź paska zębatego.

System łańcuchowy

Systemy łańcuchowe stanowią jedną z najbardziej rozpowszechnionych konstrukcji przenoszenia napędu. Główną cechą tego rozwiązania jest lekkość, niewielki stopień awaryjności (usterki i zużycia łańcucha rzucają się w oczy i łatwo je zdiagnozować) oraz niska generacja strat przy przenoszeniu napędu. Wydajność łańcucha w sporej części zależy od jego konstrukcji. Łańcuchy bezoringowe są najmniej trwałe, za to nie stawiają żadnych oporów. Łańcuchy typu o-ring, x-ring czy z-ring są natomiast trwalsze, ale też stawiają znaczniejszy opór. Prostota i praktyczność napędów łańcuchowych sprawia, że spotykamy je w połączeniu z zębatkami w większości współczesnych motocykli, zwłaszcza sportowych. W zasadzie jedyną wadą korzystania z łańcucha jest konieczność częstego serwisowania, smarowania, mycia czy naciągania– zauważa ekspert firmy Abacus Motorcycle Rental, świadczącej usługi wypożyczania wysokiej klasy motocykli i skuterów miejskich.

Wał Kardana

W odróżnieniu od łańcucha, wał Kardana to rozwiązanie o wiele czystsze, nie wymagające bezpośredniej obsługi i serwisowania. Obowiązkiem użytkownika motocykla jest jedynie regularna wymiana oleju przekładniowego – co kilkanaście bądź kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Czynność tę i tak jednak wykonujemy u mechanika, w ramach cyklicznych przeglądów. Znaczącą wadą wału jest trudność w wykryciu usterki – często pojawia się ona niespodziewanie, a występujące odgłosy i nadmierne grzanie bywa bagatelizowane, zwłaszcza przez mniej doświadczonych motocyklistów. Swoistym – i to dosłownym – obciążeniem wału jest też jego waga. Niektórzy producenci próbują zaradzić temu problemowi, implementując konstrukcje wału z monowahaczami, choć to wciąż mniej praktyczne rozwiązanie, niż monowahacz z napędem łańcuchowym. Obecnie, przeniesienie napędu przy pomocy wału spotykamy przede wszystkim w motocyklach marki BMW. Z technologii wału Kardana korzysta też wiele motocykli stosowanych w turystyce dalekodystansowej – dodaje specjalista Abacus Motorcycle Rental.

Pasek zębaty

Pasek zębaty to rozwiązanie łączące zalety łańcucha oraz wału Kardana. Jest lekkie, proste i czyste. Niestety okazuje się, że zasada ,,złotego środka” nie znajduje tu zastosowania. Pasek ma bowiem także dość istotne ograniczenia. Przede wszystkim, nie sprawdza się w motocyklach o dużej mocy. Bywa, że po prostu się na nich ślizga, czy wręcz zrywa. Koszt wymiany paska jest z kolei nie mniejszy, niż tradycyjnego łańcucha. Z tego względu, sporo producentów motocykli rezygnuje z implementacji pasków zębatych. W większości modeli – także motocykli wypożyczanych – znajdziemy pozostałe dwie konstrukcje przenoszenia napędu. Pewien wyjątek stanowią cruisery, gdzie czystość przekazywania napędu stanowi sprawę absolutnie priorytetową, a generowana moc nie jest aż tak imponująca. Tam pasek zębaty spotykamy zdecydowanie częściej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.