Po czym poznać, że katalizator jest uszkodzony?
Jazda samochodem z uszkodzonym katalizatorem może spowodować pogorszenie dynamiki jazdy i odczuwalny spadek mocy samochodu. Katalizator jest elementem układu wydechowego, który dba o jakość spalin i redukcję emitowanych zanieczyszczeń. Z czasem może się zapchać, a producenci szacują trwałość katalizatorów na maksymalnie 300 tys. km. Najczęściej zapycha się wkład filtrujący, którego struktura przypomina plaster miodu.
Objawy zapchanego katalizatora
Pierwsze symptomy świadczące o zapchaniu katalizatora to spadek mocy silnika i problem z jego rozruchem oraz nierównomierne obroty i powolne wchodzenie na wyższe obroty. Jeśli auto nie ma dotychczasowej mocy przy przyspieszaniu, a do tego pracuje głośniej i spala więcej paliwa, to możesz mieć pewność, że okres eksploatacji katalizatora powoli mija. Uszkodzony katalizator oznacza mniejszą drożność układu wydechowego, a więc spaliny mogą być cofane do silnika. O zapchanym katalizatorze może świadczyć świecąca się kontrolka check engine – mechanik podłączy auto do komputera i szybko zdiagnozuje usterkę. Drugą możliwością jest wymontowanie katalizatora i zaglądnięcie do wkładu filtrującego.
Gdy zostanie potwierdzona diagnoza uszkodzenia katalizatora, to nie pozostaje nic innego niż jego wymiana. Czyszczenie filtra jest możliwe, ale jest to rozwiązanie tymczasowe. Stary katalizator należy oddać na skup. Schredder — skup złomu w Dąbrowie Górniczej zajmuje się recyklingiem i przetwórstwem katalizatorów samochodowych. Warto bowiem wiedzieć, że ze starych katalizatorów można odzyskać wiele cennych surowców wtórnych, głównie metali szlachetnych takich jak patyna czy też pallad. Sercem każdego katalizatora jest monolit, który zawiera najwięcej cennych pierwiastków.
Wymiana czy regeneracja katalizatora?
Zużyty katalizator można oddać do regeneracji, ale wiąże się to z zakupem nowego rdzenia, który zostaje wymieniony. Skup katalizatorów samochodowych przyjmuje także monolity, a więc można odzyskać część środków finansowych, jakie potrzebne są do naprawy. Niemniej regenerowany katalizator nigdy nie osiągnie tak długiej żywotności, jak nowy element, dlatego większość kierowców decyduje się na zakup. Częstą praktyką jest okresowa regeneracja i czyszczenie katalizatorów, co pozwala wydłużyć okres eksploatacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana