Opony diagonalne czy radialne – co wybrać?
Opony są bardzo ważnym elementem maszyny rolniczej. Aby służyć jak najdłużej, powinny być odpowiednio dobrane do konkretnej maszyny, nie ulegać szybkiemu zużyciu, a także minimalizować zużycie paliwa i ugniatanie gleby. Możemy wśród nich wyróżnić opony diagonalne i radialne. Sprawdziliśmy, jakie są różnice między nimi i które lepiej wybrać. Zapraszamy do lektury artykułu.
Czym charakteryzują się opony diagonalne?
Jeszcze niedawno bardziej popularne w rolnictwie były opony diagonalne, a to dlatego, że ich konstrukcja została opracowana o wiele wcześniej niż opon radialnych, a ponadto są od nich tańsze. Największą ich zaletą jest sztywność boków, co wpływa na komfortową pracę w trudnym terenie (np. kamienistym) lub lesie, a także na odporność na uszkodzenia mechaniczne z boku opony. Wynika to z faktu, że ich osnowa składa się z kilku warstw, a to sprawia, że jest ona bardziej sztywna i trudniejsza do uszkodzenia. Owe warstwy są ułożone na przemian i przebiegają ukośnie przez całą oponę pod kątem ok. 30-40° do linii centralnej opony. Każda z warstw biegnie w przeciwnym kierunku i tworzy krzyżujący się wzór. Ich liczba jest zależna od wielkości i obciążenia, na jakie projektowana jest opona. Warto jednak pamiętać o wadach, które powodują, że obecnie w maszynach rolniczych częściej używane są opony radialne. W celu zwiększenia przyczepności do podłoża i zmniejszenia poślizgu obniża się ciśnienie w kołach. Zabieg ten stosowany w oponach diagonalnych przyczynia się do ich odkształcenia, co sprawia, że maleje powierzchnia styku opony z podłożem, rośnie poślizg i zużycie samej opony. Ponadto, maszyny rolnicze wyposażone w opony diagonalne, spalają więcej paliwa, dlatego o wiele lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie w nich opon radialnych.Jakie cechy posiadają opony radialne?
W oponach radialnych warstwy kordu ułożone są pod kątem 90° do linii centralnej, a pod bieżnikiem znajdują się kolejne – ułożone skośnie względem siebie, pod kątem ok. 15-25°. Dzięki temu czoło takiej opony jest płaskie i pozwala na stosowanie mniejszego ciśnienia w oponach bez obawy odkształceń.Radialna konstrukcja opony zapewnia większą elastyczność i powierzchnię kontaktu z podłożem niż opona diagonalna. Te właściwości przekładają się na mniejsze zużycie paliwa, wolniejsze i równomierne zużycie opon, mniejsze ugniatanie gleby, większy komfort jazdy – wymienia specjalista z firmy Grasdorf Koła Polska. – Warto także pamiętać, że opony radialne bardzo dobrze sprawdzają się zarówno w pracach polowych, jak i w transporcie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana