Nazwa stanowiska pracy a faktyczne czynności zawodowe w kontekście renty
Uzyskanie renty z tytułu niezdolności do pracy pozwala osobom, którym stan zdrowia nie daje szans na podjęcie zatrudnienia otrzymywanie świadczenia, które zapewni im środki utrzymania. Przyznanie renty wymaga jednak spełnienia szeregu warunków związanych ze stanem zdrowia oraz stażem ubezpieczeniowym. Wiąże się więc ze stawieniem się przed lekarzem orzecznikiem, a także dostarczeniem dowodów potwierdzających prawo do świadczenia.
Jakie są rodzaje rent i z czym wiąże się ich uzyskanie?
Renta może zostać przyznana osobom, które całkowicie utraciły zdolność do wykonywania pracy zarobkowej z uwagi na pogorszenie się ich stanu zdrowia. Oznacza to uznanie za osobę niezdolną do pracy – w zależności od okoliczności może to być stała renta z ZUS, jeśli w ocenie lekarza orzecznika wnioskodawca nie odzyska zdolności do pracy i jest całkowicie niezdolna do pracy – albo okresową, jeżeli istnieją pomyślne rokowania co do ewentualnej poprawy stanu zdrowia. W sytuacji, gdy utrata zdrowia pozwala na wykonywanie pracy, jednak nie może ona być zgodna z kwalifikacjami, w grę wchodzi częściowa niezdolność do pracy.
Co jest wymagane przy ustaleniu częściowej niezdolności do pracy?
Określenie, że osoba wnioskująca o rentę jest częściowo niezdolna do pracy, wiąże się z jednej strony z uzyskaniem stwierdzającej ten fakt opinii lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej ZUS, a z drugiej z koniecznością ustalenia jej kwalifikacji. Będzie to niezbędne, by można było prawidłowo ocenić dotyczące jej w tym obszarze ograniczenia. Do stwierdzenia, w jakim charakterze pracował wnioskodawca na najdłużej zajmowanym albo wymagającym najwyższych kompetencji stanowisku, niezbędne jest ustalenie zakresu jego obowiązków. Zgodnie z orzecznictwem w takim przypadku istotna będzie nie sama nazwa stanowiska, a faktycznie wykonywane czynności. W sytuacji, gdy wnioskodawca jest w stanie udowodnić, że mimo tego, iż w dokumentacji figuruje nieadekwatne określenie charakteryzujące jego pracę, realizowane przez niego zadania miały inny charakter, organ decydujący o przyznaniu renty powinien uwzględnić jego argumentację. W takich okolicznościach, mimo możliwości pracy na stanowisku wymagającym posiadania niższych kwalifikacji, wnioskodawca ma prawo występowania o przyznanie renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy.
Pomoc w sprawach związanych z Prawem ubezpieczeń społecznych można uzyskać, kontaktując się z prawnikiem. Przykładem może być Kancelaria Radcy Prawnego Wojciecha Chmuraka. Oferuje pomoc w sprawach związanych ze składaniem wniosków o świadczenia z ZUS.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana