Ładowanie i sprawność akumulatorów li-ion
Akumulatory litowo-jonowe od kilku dziesięcioleci zapewniają dostęp do wysokiej gęstości energii elektrycznej dla urządzeń przemysłowych, mobilnych i elektronarzędzi. Na czym polega ich fenomen? Można łatwo się przekonać, poznając ich charakterystykę, budowę i zastosowania. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ładowaniu i sprawności akumulatorów Li-Ion, przeczytaj artykuł.
Kilka słów o budowie i zaletach akumulatorów litowo-jonowych
Każde ogniwo akumulatora litowo-jonowego składa się z elektrody węglowej i elektrody z tlenku litu lub innego metalu. Rolę elektrolitu stanowi ciecz zawierająca sole litowe rozpuszczone w mieszaninie organicznych rozpuszczalników lub ciało stałe. Podczas ładowania jony litu przemieszczają się z węglowej anody do katody i są tam przechowywane. Podczas rozładowania zachodzi proces odwrotny. Akumulator Li-Ion może zgromadzić dwa razy więcej energii niż akumulator Ni-MH i cztery razy więcej niż bateria Ni-Cd o tym samym rozmiarze. Akumulatory przemysłowe tego typu nie wymagają ciągłej konserwacji i są bezobsługowe. Innymi ich zaletami są brak efektu pamięci i mniejsza szkodliwość dla środowiska naturalnego. Więcej informacji o przemysłowym zastosowaniu komponentów zasilania można zdobyć, kontaktując się producentem akumulatorów przemysłowych Westerberg z Jaworzna.
Sprawność akumulatorów Li-Ion
Sprawność akumulatora jest stosunkiem energii oddanej podczas pracy do energii włożonej do akumulatora w procesie ładowania i może być wyrażana w procentach. Z czasem spada ona na skutek zużycia akumulatora, szczególnie w sytuacjach nadmiernej eksploatacji lub niewłaściwego ładowania. W akumulatorach litowo-jonowych można uzyskać bardzo dużą wartość sprawności, nawet powyżej 99%, przy czym zmniejsza się ona wraz ze wzrostem liczby cykli roboczych. Warto zapamiętać, że bardzo szkodliwe jest doprowadzenie do głębokiego rozładowanie akumulatora litowo-jonowego i pozostawienie go na dłuższy czas bez ładowania.
Ładowanie akumulatorów Li-Ion
Akumulatory litowo-jonowe można szybko doładowywać w dowolnym momencie, bez czekania na ich całkowite rozładowanie, tak jak to miało miejsce w przypadku starszych konstrukcji. W zależności od rodzaju akumulatorów mogą mieć nawet do kilkunastu tysięcy cykli ładowania i rozładowania. Tempo ładowania i rozładowania akumulatora jest określane przez współczynnik C, który wskazuje względną szybkość ładowania i rozładowania w zależności do pojemności akumulatora i wyrażany jest w jednostce czasu. W ten sposób określa się maksymalną wydajność prądową akumulatora.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana