Artykuł sponsorowany

Kryteria wyboru nawierzchni sportowej

Kryteria wyboru nawierzchni sportowej

Jedną z istotniejszych decyzji podczas projektowania i realizacji budowy obiektu sportowego jest wybór odpowiedniej nawierzchni. Obecnie producenci systemów nawierzchniowych oferują niezliczoną liczbę rodzajów powierzchni naturalnych lub syntetycznych o różnym przeznaczeniu. Każda z nich ma swoje wady oraz zalety i sprawdza się najlepiej w zróżnicowanych warunkach. Jakimi kryteriami kierować się podczas wyboru idealnej nawierzchni sportowej?

Uniwersalność nawierzchni

Wystarczy obejrzeć kilka relacji telewizyjnych z różnych wydarzeń sportowych, aby zauważyć, że każda dyscyplina ma odpowiednio dopasowaną nawierzchnię. Dzieje się tak, ponieważ każdy typ podłoża ma inne właściwości – inne odbicie piłki, inną amortyzację, czy inne tarcie. Jeśli budowany obiekt ma służyć wyłącznie do jednej dyscypliny sportu, wtedy nie ma większego problemu z wyborem nawierzchni. Jednak często obiekty spełniają wiele funkcji i są wykorzystywane na różne sposoby. Takie podłoża realizuje się w różnych technologiach wykonania. Według specjalistów z firmy sit-in.pl:

Najczęściej stosowanym surowcem przy budowie obiektów wielofunkcyjnych jest mieszanka żywic poliuretanowych z granulatami gumowymi. Powierzchnie takie muszą spełniać warunki odpowiednie dla przeróżnych dyscyplin sportowych, dlatego najlepiej sprawdzają się jedno- albo dwuwarstwowe nawierzchnie z poliuretanu o grubości całkowitej 13 mm.

Nawierzchnia z murawy syntetycznej

Dotychczas prawie na wszystkich obiektach sportowych ułożona była naturalna murawa. Niewątpliwie, trawa sprawdza się w tej roli bardzo dobrze – jest ładna, estetyczna i bezpieczna dla naszego zdrowia. Jednak ma też wiele wad. Szybko się niszczy, trzeba stale ją pielęgnować, a w zimie kompletnie nie nadaje się do użytku. W tych kwestiach znacznie lepiej wypada od niej trawa syntetyczna. Nie tylko posiada wszystkie zalety naturalnej murawy, ale również wymaga minimum zabiegów pielęgnacyjnych i jest wyjątkowo wytrzymała oraz odporna na działanie promieni UV. Cechy te czynią z niej materiał idealny do budowy boisk, kortów, a nawet bieżni. Sztuczną trawę można podzielić na dwie grupy ze względu na ich zastosowanie. Pierwsza to trawy piłkarskie o długich źdźbłach (od 4 do 6 cm długości), zasypywane piaskiem i granulatem gumowym. Druga grupa to trawy krótkie – wielofunkcyjne, tenisowe, zasypywane jedynie piaskiem. Są one twardsze, niż trawy piłkarskie, ponieważ do ich zasypywania stosuje się jedynie piasek. Dzięki temu można na nich kozłować piłką. Wiele z dostępnych na rynku muraw syntetycznych posiada niezbędne certyfikaty i badania. Obecnie jest to bardzo popularna nawierzchnia, instalowana głównie na boiskach przyszkolnych i w miejscach ogólnodostępnych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.