Jakie są prawa pacjenta przed i po operacji plastycznej?
Choć może zdarzyć się, że przed operacją plastyczną zostaniemy poproszeni o podpisanie dokumentu zrzeczenia się roszczeń w przypadku nieudanego zabiegu – nawet wtedy możemy dochodzić swoich praw. Jeżeli nieudana operacja będzie skutkiem błędu w sztuce lekarskiej nadal możemy starać się o zadośćuczynienie. Również przed operacją pacjent posiada prawa, z których może bez problemu korzystać.
Każda operacja chirurgiczna może nieść ze sobą powikłania. Mogą one być skutkiem indywidualnych predyspozycji pacjenta (na przykład pojawienie się bliznowców) lub efektem błędu lekarskiego. Najważniejsze to wiedzieć, jakie mamy prawa – zarówno przed, jak i po operacji, aby konsekwentnie z nich korzystać.
Prawa pacjenta przed operacją plastyczną
Pacjent ma prawo do uzyskania wszelkich niezbędnych informacji dotyczących przebiegu operacji, jak i możliwych skutków ubocznych. Powinien również zostać poinformowany o efekcie końcowym – niektóre kliniki chirurgii plastycznej oferują nowoczesne rozwiązania, w formie symulacji komputerowej. Nie jest to koniecznie, jednak ważne, aby pacjent został poinformowany o efektach zabiegu.
Pacjent otrzymuje niezbędne informacje na piśmie – mówi specjalista z kliniki chirurgii plastycznej Chęciński – Znajdują się tam dane dotyczące przebiegu operacji, metod jej wykonania, a także okresu rekonwalescencji. Wymienione są również możliwe powikłania, które mogą być niezależne od lekarza – niektórych indywidualnych predyspozycji nie da się przewidzieć. Pacjent ma prawo do dokładnego przeczytania dokumentów przed ich podpisaniem – przed zabiegiem otrzymuje bowiem pismo zawierające zgodę na przeprowadzenie operacji, a także oświadczenie o poinformowaniu o możliwym ryzyku i konsekwencjach.
Nawet, jeśli znajdzie się tam zapis, że lekarz lub klinika nie ponoszą odpowiedzialności za nieudany efekt operacji pacjent nadal posiada prawo do dochodzenia roszczeń w przypadku, kiedy nieprawidłowości będą dotyczyły błędu popełnionego przez lekarza.
Prawa pacjenta po przeprowadzonym zabiegu
W przypadku nieudanej operacji plastycznej pacjent ma prawo do żądania zadośćuczynienia. Sprawę można załatwić polubownie – każdy szpital lub klinika muszą posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Klinika chirurgii plastycznej musi na żądanie udostępnić dane ubezpieczyciela, a także wydać kserokopię dokumentacji medycznej. Szkodę zgłasza się do zakładu ubezpieczeń, który ma 30 dni na wydanie decyzji: pozytywnej lub negatywnej. Warto przed zgłoszeniem skonsultować się z innym lekarzem tej samej specjalności, który oceni, czy powikłania po operacji plastycznej są wynikiem błędu w sztuce lekarskiej. Możemy również prosić o wydanie pisemnej opinii. Jeżeli lekarz potwierdzi, że skutek operacji powstał w wyniku działania niezgodnie ze standardami współczesnej wiedzy medycznej warto skonsultować się z prawnikiem. Kancelaria prawna pomoże sformułować żądanie, a w przypadku odmowy ze strony zakładu ubezpieczeń skierować sprawę do sądu.
Pacjent ma prawo do uzyskania odszkodowania tytułem zadośćuczynienia w wyniku poniesionej krzywdy. Ma również prawo do odzyskania kosztów związanych z operacją, koniecznością dojazdu do lekarzy, a także rehabilitacji oraz sprzętu medycznego umożliwiającego normalne funkcjonowanie. W przypadku utraty pracy zarobkowej albo pogorszenia się widoków na przyszłość pacjent ma również prawo do otrzymania stosownej renty.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana