Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?
Zasiłek pogrzebowy pozwala na zrekompensowanie rodzinie kosztów, które poniosła w związku z organizacją pogrzebu. Zasiłek może być wypłacony także osobom niespokrewnionym albo instytucjom, które zajęły się urządzeniem pogrzebu i poniosły z tego tytułu określone wydatki. Wypłata zasiłku wymaga jednak złożenia odpowiedniego wniosku oraz przedstawienia szeregu dokumentów.
W jakiej sytuacji można wystąpić o zasiłek pogrzebowy?
Śmierć bliskiej osoby jest wydarzeniem, które wiąże się z silnymi emocjami i koniecznością zmierzenia się z bólem po stracie. Niezależnie od przeżywanej żałoby na krewnych zmarłego spoczywa obowiązek urządzenia godnego pogrzebu. Koszty ceremonii oraz wszystkich czynności niezbędnych do jej organizacji, od transportu i przechowywania ciała po opłacenie posługi duchowej bywają wysokie. Wydatki niezbędne do zapewnienia zmarłemu odpowiedniego pochówku mogą jednak być częściowo zrekompensowane dzięki uzyskaniu zasiłku pogrzebowego. Pieniądze są wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, a w przypadku pracowników służb mundurowych przez Wojskowy Zakład Emerytalny lub Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA – wyjaśnia przedstawiciel Zakładu Pogrzebowego „Karawan”, który zajmuje się kompleksową obsługą ceremonii pogrzebowych.
Zasiłek pogrzebowy może być przeznaczony na dowolne wydatki związane z pochówkiem, choć w przypadku najbliższej rodziny nie ma obowiązku wydatkowania na ten cel całej otrzymanej kwoty. W sytuacji, w której pogrzebem zajmuje się osoba niespokrewniona albo dowolna instytucja zasiłek jest wypłacany jedynie w wysokości faktycznie poniesionych i udokumentowanych wydatków.
Co ważne o zasiłek pogrzebowy można występować tylko w ściśle określonym czasie po stwierdzeniu zgonu. Wniosek musi być złożony w ciągu 12 miesięcy od śmierci. W sytuacji, w której identyfikacja zmarłego została przeprowadzona później albo odnalezienie zwłok nastąpiło dopiero po jakimś czasie, bieg terminu, w jakim trzeba wystąpić ze stosownym wnioskiem, liczony jest od momentu pogrzebu. Taka sytuacja musi być jednak udokumentowana przez prokuraturę, Policję lub inny urząd. Wypłata zasiłku pogrzebowego może nastąpić najpóźniej po 30 dniach od zgromadzenia pełnej dokumentacji dotyczącej całego postępowania.
Komu i na jakich zasadach należy się zasiłek pogrzebowy?
O zasiłek pogrzebowy mogą wystąpić najbliżsi krewni osoby zmarłej. Do tego grona zaliczają się małżonek, dzieci własne albo przysposobione i przyjęte na wychowanie, wnuki, a także rodzice, dziadkowie oraz rodzeństwo. O wypłatę zasiłku pogrzebowego mogą też wnioskować dzieci małżonka, ojczym lub macocha, a ponadto rodzice adopcyjni. Zasiłek zostanie również wypłacony osobom obcym, które podjęły się organizacji i poniesienia kosztów pogrzebu, a także instytucjom w tym domom pomocy społecznej, organom samorządu terytorialnego, kościołowi oraz pracodawcy zmarłego.
Osoba ubiegająca się o zasiłek jest zobowiązana do przedstawienia dowodu bycia objętym ubezpieczeniem rentowym, pobierania renty lub emerytury, ewentualnie dokumentów wskazujących, że jest do nich uprawniona – jeśli zalicza się do krewnych osoby zmarłej. Inną możliwością jest sytuacja, w której to zmarły miał ubezpieczenie rentowe, otrzymywał rentę albo emeryturę, a także, gdy pobierał świadczenie rehabilitacyjne lub zasiłek chorobowy po ustaniu ubezpieczenia.
Ubiegając się o wypłatę zasiłku pogrzebowego w odpowiedniej instytucji (ZUS, KRUS, ZER MSWiA albo WZE) należy przedstawić skrócony akt zgonu, a także dokumenty potwierdzające pokrewieństwo (np. skrócone odpisy aktów urodzenia) oraz potwierdzić tożsamość wnioskodawcy. Potrzebne będą również zaświadczenia wskazujące na objęcie wnioskodawcy lub zmarłego stosownymi tytułami do ubezpieczenia (zaświadczenie od pracodawcy). Osoby składające wniosek do ZUS muszą również wypełnić formularz Z-12, a w KRUS SR-26.
Formalności związane z dostarczeniem dokumentów można załatwić osobiście w oddziale instytucji ubezpieczeniowej. Istnieje też możliwość skorzystania z pomocy zakładu pogrzebowego, co wymaga jednak wystawienia odpowiedniego upoważnienia. Daje to możliwość skorzystania z rozliczenia bezgotówkowego lub ewentualnej dopłaty różnicy między przyznawanym ryczałtem w wysokości 4 tysięcy złotych a całkowitą kwotą wydatków.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana