Fakty i mity na temat autogazu
Od połowy lat 90-tych XX wieku, kiedy to w Polsce zaczęły zdobywać popularność samochodowe instalacje LPG, społeczność kierowców podzieliła się na gorący zwolenników i zagorzałych przeciwników tej technologia. Taka sytuacja sprzyjała pojawieniu się licznych mitów na ten temat, wspieranych przez błyskawicznie rozchodzące się plotki. Co z tego, co mówi się o LPG jest prawdą, a ile zwykłymi miejskimi legendami?
Jazda na gazie jest tańsza – fakt
Jednym z głównych powodów, dla którego kierowcy decydują się na montaż LPG w samochodzie, jest chęć zmniejszenia kosztów jazdy. Samo paliwo gazowe jest blisko połowę tańsze, niż benzyna czy olej napędowy – i to niezależnie od okresu, kiedy porównujemy ceny. W czasach, kiedy paliwa drożeją z roku na roku, inwestycja w LPG wydaje się pod względem ekonomicznym najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. Oszczędności, które może nam przynieść to rozwiązanie są tak duże, że na pewne dodatkowe koszty związanie z jego wykorzystaniem nie są w stanie sprawić, by było ono nieopłacalne. O jakich kosztach mowa?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że auto na gazie potrzebuje objętościowo więcej paliwa, niż samochód zasilany wyłącznie benzyną – mówi specjalista firmy Optima – Średnio zużycie paliwa jest o około 20% większe. Kolejna kwestia to fakt, że nawet zagazowany samochód musi być tankowany benzyną, której używa się do rozruchu silnika. Ponadto samochody z instalacją gazową muszą corocznie, niezależnie od swego wieku przechodzi dodatkowy przegląd techniczny, którego koszt wynosi około 60 złotych. Nawet po podsumowaniu tych wszystkich wydatków instalacja LPG może nam przynieść oszczędności, które są tym większe, im większe dystanse pokonujemy rocznie. Przy średnim przebiegu 15 000 km rocznie koszty zakupu i montażu instalacji mogą zwrócić się nawet w przeciągu roku.
Gaz osłabia silnika – fakt, ale tylko częściowo.
Wielu przeciwników LPG podnosi argument, że gaz negatywnie wpływa na sprawność silnika i sprawia, że staje się on bardziej awaryjny. Faktycznie, w silnika zasilanych gazem notowane są spadki mocy, jednak wynoszą one około 4%. Taka różnica nie ma praktycznie znaczenia w przypadku jazdy po mieście, gdzie nasz samochód i tak nie jest w stanie pokazać pełni swoich możliwości. W kwestii awaryjności silnika zasilanego gazem, problem ten dotyczy jedynie sytuacji, kiedy instalacja została wykonania z niskiej jakości komponentów i w sposób niefachowy, bądź kiedy instalacja została zamontowana w silniku nie tolerującym gazu. Niektóre jednostki napędowe ze względu na swoją konstrukcję podlegają szybszemu zużyciu przy jeździe na LPG, dlatego przez zleceniem montażu warto dowiedzieć się, czy nasz samochód nadaje się do takiej operacji.
Samochody na gazie wybuchają – mit
Historie o wybuchających samochodach pojawiły się niedługo po tym, jak instalacje LPG zyskały popularność. Warto jednak zaznaczyć, że znaczna większość z tych opowieści to plotki, których autentyczności nie sposób zweryfikować. Nieliczne z nich okazywały się prawdą, choć należy zaznaczyć, że dotyczyły one sytuacji, kiedy instalacja była wykonywana z nielegalnych, niskiej jakości części bądź montowana w sposób niefachowy. Historie tego typu pokazują, jak ważne jest poleganie na solidnych dostawcach części takich jak marka Optima oraz profesjonalnych serwisach, specjalizujących się w montażu instalacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana