Artykuł sponsorowany

Badania słuchu. Na czym polega tympanometria?

Badania słuchu. Na czym polega tympanometria?

Tympanometria to bardzo przydatne badanie słuchu pozwalające zdiagnozować wszelkiego rodzaju niedosłuchy. Do największych jego zalet należy fakt, że jest badaniem obiektywnym – to znaczy, że subiektywne wrażenia pacjenta nie mają wpływu na wynik. Na czym polega tympanometria? Jak przebiega to badanie?

Tympanometria – nieinwazyjne badanie nawet dla niemowląt

Badanie tympanometryczne  należy do nieinwazyjnych badań słuchu, a ponadto jego wynik jest całkowicie niezależny od subiektywnych wrażeń pacjenta. W całości poparty jest precyzyjnie zmierzonymi danymi: dzięki temu tympanometrię można przeprowadzić u pacjentów w każdym wieku, nawet niemowlęcym. Głównie dlatego to badanie słuchu wykonuje się najczęściej w celu zdiagnozowania zapalenia ucha środkowego u dzieci.

Mówiąc najprościej, tympanometria rejestruje wychylenia błony bębenkowej, wywołane zmianą ciśnienia oraz bodźców akustycznych. Wynik przedstawiony zostaje w formie krzywej, która jest zapisem zarejestrowanych odchyleń błony bębenkowej.

Jak przygotować się do badania słuchu?

Tympanometria nie wymaga od pacjenta szczególnych przygotowań. Warto jednak podkreślić, że jeśli badanie laryngologiczne ma być przeprowadzone u dziecka, rodzic lub opiekun powinien wcześniej z nim o tym porozmawiać: wyjaśnić, na czym polega takie badanie, jak długo trwa i czego można się spodziewać. A o to wszystko zapytaliśmy lekarza laryngologa z Niepublicznego zakładu podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej MEDAN w Jarocinie:

– Badanie tympanometryczne trwa od kilku do kilkunastu minut. Lekarz wprowadza do ucha pacjenta sondę ze specjalną zaślepką – uszczelnia ona kanał słuchowy. Następnie sondę podłącza się do tympanometru: urządzenia, od którego wywodzi się nazwa badania. Tympanometr generuje dźwięki i zmienia wartość ciśnienia: na te bodźce reaguje błona bębenkowa i mięsień strzemiączkowy. Zapis odchyleń składa się na wynik badania. Badanie nie jest bolesne, jednak może być dla pacjenta trochę nieprzyjemne ze względu na zmiany ciśnienia i natężenie hałasu.

Kiedy zgłosić się na tympanometrię?

Na badanie słuchu należy niezwłocznie zgłosić się wtedy, gdy spotkają nas jakiekolwiek dolegliwości ze strony układu słuchowego. Odkładanie wizyty u laryngologa w najgorszym przypadku może doprowadzić do stałego ubytku słuchu!  W porę zdiagnozowane schorzenie i wdrożenie odpowiedniego leczenia najczęściej pozwala szybko odzyskać pełny komfort i dobre samopoczucie.

Wskazania do przeprowadzenia badania tympanometrycznego to m.in.:

  • podejrzenie  zapalenia ucha środkowego (szczególnie u dzieci),

  • wrażenie „zatkanego” ucha,

  • niedosłuch,

  • nieustające szumy w uszach,

  • podejrzenie otosklerozy i tympanosklerozy,

  • podejrzenie jakiegokolwiek uszkodzenia ucha wskutek urazu akustycznego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.