Zaczepy transportowe – sposób na łatwe łączenie maszyn do ciągników rolniczych
Wykorzystanie zaczepów do połączenia maszyny z ciągnikiem to najbardziej uniwersalny sposób agregacji. Obecnie stosuje się go zarówno do prac polowych, jak i transportu. Zaczepy transportowe dzielimy na manualne i ręczne, ze względu na sposób łączenia przyczepy z ciągnikiem. Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Który zaczep jest lepszy – ręczny czy automatyczny?
Do czego służą zaczepy transportowe?
Zaczepy, które są odpowiedzialne za holowanie maszyny, dzielimy na rolnicze zwane inaczej dolnymi i transportowe, czyli górne. Rodzaj zaczepu dobiera się w zależności od potrzeby. Modele służące do transportu są skonstruowane tak, aby jak najbardziej amortyzować szarpnięcia, które występują podczas jazdy. Aby praca przebiegała bez problemów, należy dobrać odpowiedni zaczep. Musi on spełniać kilka wymagań. Ekspert z firmy AGRO-MET S.C. tłumaczy:
Po pierwsze, zaczep powinien mieć możliwość przenoszenia dużych sił pionowych i poziomych. Dzięki temu ciągnik może holować przyczepy o dużej masie. Po drugie, powinien zapewniać, jak największe kąty wychylenia względem ciągnika na obu płaszczyznach. Ostatnim parametrem jest sposób zaczepu – manualny lub automatyczny.
Zaczepy transportowe ręczne
Jednym ze sposobów łączenia przyczep do ciągników są zaczepy ręczne. Przypominają one widełki, które są wyposażone w sworzeń. Przechodzi on przez otwór, który znajduje się w uchu dyszla od przyczepy. Kiedy zaczep montuje się ręcznie, należy go zabezpieczyć, aby mieć pewność, że nie wypadnie w trakcie jazdy. Wykorzystuje się do tego specjalne zawleczki lub mechanizmy zapadkowe i jest do tego potrzebna dodatkowa osoba. Konieczność manualnego zabezpieczania zaczepu jest zdecydowanie minusem tego rozwiązania. Przy naprowadzaniu ucha dyszla do zaczepu nietrudno o wypadek, dlatego należy być bardzo ostrożnym i przestrzegać przepisów bhp. Z kolei do plusów należą niska cena oraz prosta konstrukcja.
Zaczepy transportowe automatyczne
Ze względu na trudności związane z manualnym zaczepianiem maszyny, lepszym wyborem jest zaczep transportowy automatyczny. W tym narzędziu znajduje się mechanizm zaciskowy, w którym znajduje się tzw. języczek. Po jego uruchomieniu sworzeń samoczynnie zaczepia się o ucho dyszla. To znacznie przyspiesza tę czynność oraz zwiększa bezpieczeństwo osoby obsługującej maszynę i nie ma konieczności proszenia o pomoc osobę trzecią. Żeby zabezpieczyć przyczepę w trakcie jazdy, stosuje się amortyzatory np. w postaci gumowych elementów albo sprężyn. Gdy kierujący ciągnikiem chce odłączyć przyczepę, musi ręcznie odblokować sworzeń. Na szczęście przy wielu zaczepach transportowych odbywa się to z poziomu kabiny. Jak widać, zaczepy górne automatyczne znacznie podnoszą komfort pracy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana