Wdrażanie systemów motywacyjnych MBO
Metoda MBO, czyli zarządzania przez cele, to nie tylko system zarządzania, ale także program motywacyjny. Zamiast konkretnych zadań ustala się cele. W ten sposób motywacja pracownika do ich osiągnięcia zwiększa się, a przejrzysty system wynagradzania za ich osiągnięcie pozwala na lepszą organizację firmy i planowanie budżetu. Wdrożenie systemów motywacyjnych w całej strukturze organizacyjnej przynosi korzyści wszystkim stronom.
Ukierunkowanie na cel umożliwia większą swobodę w działaniu niż skupienie się na zadaniach. Określone warunki premiowe związane z osiągnięciem celu zwiększają motywację i zaangażowanie pracowników wszystkich szczebli. O tym, dlaczego warto wdrożyć w firmie systemy motywacyjne oparte o cele i na jakie pułapki warto zwrócić uwagę, opowie specjalista z firmy Nova Praxis.
Dlaczego cel, a nie zadanie?
Droga do celu może być zrealizowana za pomocą różnych zadań. Dzięki temu pracownik może sam zaproponować drogę do celu, co zwiększy jego motywację. Nie rezygnuje się jednak z wyznaczania zadań całkowicie – ważne, by były one zhierarchizowane, dzięki czemu jedne projekty nie zostaną pominięte na niekorzyść innych. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie zarządzanie przez kadrę managerską.
Nie może być jednak tak, że cel pracownika będzie miał nawiązanie do nadrzędnego celu przełożonego. Zakres celów i zadań musi być dostosowany do kompetencji podwładnych oraz ich predyspozycji. Wyznaczanie celów, które przychodzą pracownikowi w sposób zupełnie naturalny i nie wymagają poprawy, mija się z celem. Podobnie jak wyznaczanie zadań, którym pracownik nie podoła.
Cele w systemie MBO
System MBO dokładnie określa, jakie powinny być cele. Przede wszystkim konkretne, czyli jasno sprecyzowane, możliwe do zmierzenia, a także możliwe do osiągnięcia – mówi specjalista. – Powinny być również realne – to istotne, by cele nie były oderwane od rzeczywistości. Muszą być także określone w czasie, aby ich realizacja nie była rozciągnięta w bliżej nieokreślonym terminie. Nie wszystkie cele muszą być wzniosłe – mogą być również całkiem przyziemne. Nie ma konieczności ścisłego trzymania się tych parametrów – jeśli nie ma możliwości na przykład zmierzenia celów, można z tego zrezygnować. Są to jedynie wskazówki umożliwiające określenie celów – dodaje.
Nie da się ukryć, że dla pracowników największą motywacją do osiągania celów są pieniądze. Dlatego można połączyć cele z systemem premiowym. Warto wówczas ustalić system motywacyjny, który będzie określał górną granicę premii możliwą do uzyskania. Pracownik, mając świadomość, że zatrzymanie się w połowie drogi do celu będzie oznaczało dla niego stratę, będzie bardziej zmotywowany do osiągnięcia najwyższego pułapu. Co prawda istnieje ryzyko, że wyniki będą nie do końca miarodajne, ponieważ pracownikowi będzie zależało na osiągnięciu jak najwyższej premii. Jednak w ostatecznym rozrachunku wszyscy na tym zyskują – cel zostaje osiągnięty, a pracownik nagrodzony.
Czy warto wdrożyć systemy motywacyjne MBO w firmie?
Zdecydowanie tak. Ustalenie wspólnego kierunku działań przynosi korzyści całej firmie. Łatwiej jest wówczas kontrolować zarówno poszczególnych pracowników, jak i całą strukturę. Przejrzysty system motywacyjny jest siłą napędową, która działa na korzyść rozwoju firmy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana