Utrzymanie sieci trakcyjnej – cele i wyzwania
Utrzymanie sieci trakcyjnej to nie lada wyzwanie, które wymaga ścisłej współpracy wielu specjalistów. Głównym celem działań utrzymaniowych jest zapewnienie najlepszych standardów technicznych sieci trakcyjnej, a także zachowanie odpowiednich parametrów umożliwiających niczym niezakłóconą jej eksploatację. Aby temu sprostać, należy przeprowadzać regularne oględziny sieci trakcyjnej, co pozwala w porę przeciwdziałać ewentualnym nieprawidłowościom.
Okresowy przegląd sieci trakcyjnej to sprawa kluczowa
Zapewnienie najwyższej jakości i bezawaryjności działania sieci trakcyjnej, wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów technicznych. Kontroli podlegają wszystkie elementy sieci, które umożliwiają jej prawidłowe funkcjonowanie. Wśród badanych elementów możemy wymienić m.in.:
· słupy trakcyjne – ich stan i stabilność posadowienia, jakość i stabilność fundamentów;
· sieć – drut jezdny, lina nośna i inne elementy sieci – zużycie, połączenia, uszkodzenia itp.;
· droga powrotna (przysłowiowy minus obwodu sieci trakcyjnej) – jakość połączenia;
· przewody zasilające sieć trakcyjną i osprzęt z tym związany.
O to, dlaczego przegląd sieci trakcyjnej jest tak ważny, zapytaliśmy eksperta z firmy Vetra działającej w obszarze energetyki kolejowej:
Podstawowym elementem sieci trakcyjnej jest sieć jezdna dostarczająca energię elektryczną do pojazdu kolejowego. Najbardziej charakterystycznym elementem sieci trakcyjnej jest na pewno drut jezdny profilowany tzw. DJ, który bezpośrednio styka się z pantografem lokomotywy (odbierak prądu). Przewody jezdne, ze względu na swoją funkcję, powinny spełniać określone wymagania techniczne zapewniające sprawne działanie całego systemu. Okresowy przegląd sieci trakcyjnej pozwoli szczegółowo ocenić stan ogólny DJP, a także wychwycić ewentualne ubytki powstałe na powierzchni przewodów i jego zużycie.
Wyzwania związane z utrzymaniem sieci trakcyjnej
Zelektryfikowane linie kolejowe w Polsce są zbudowane w oparciu o system prądu stałego 3kV. Determinuje to projektowanie i budowę systemów, które realizują transformację energii z różnych poziomów napięć, np. 110kV na 15 kV prądu zmiennego i dalej na 3 kV prądu stałego wykorzystywanego już bezpośrednio przez lokomotywy pociągów. Zdarza się, że systemy układu zasilania ulegają uszkodzeniu lub zużyciu zgodnie z prawami fizyki (tarcie, warunki atmosferyczne itp.), co pociąga za sobą konieczność wykonywania specjalistycznych prac modernizacyjnych i utrzymaniowych. Utrzymanie sieci trakcyjnej wymaga posiadania szerokiej wiedzy teoretycznej i praktycznej, a także doskonałej znajomości przepisów kolejowych. Znajomość przepisów jest niezbędna do bezpiecznej realizacji prac trakcyjnych na danym odcinku kolejowym.
Specjaliści stale poszukują nowych metod i rozwiązań związanych z zasilaniem linii kolejowych, które pozwolą zoptymalizować zużycie energii wykorzystywanej przez pojazdy kolejowe. Systemy zasilania trakcji kolejowej, ze względu swoją stałą lokalizację oraz możliwą przewidywalność ruchu i obciążenia sieci, są jednym z wyzwań rozwoju tzw. zielonej energii czy też zielonej kolei. Obecnie konstruktorzy pracują nad zastosowaniem odnawialnych źródeł energii, które mogłyby wspomagać i optymalizować jej zużycie przez pojazdy kolejowe. Być może w przyszłości czysta energia stanie się jedynym źródłem zasilania polskich sieci trakcyjnych. Trudno powiedzieć czy to realne, ale w dobie tak szybkiego rozwoju technologii, wszystko jest możliwe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana