Rola i znaczenie pasów napędowych
Działanie różnych typów maszyn i urządzeń wymaga sprawnego przenoszenia mocy. Konstruktorzy stosują w tym obszarze bardzo różne rozwiązania, w zależności od oczekiwanych obciążeń, wytrzymałości i charakterystyki konkretnego zastosowania. Do jednych z popularniejszych sposobów przesyłania mocy należy używanie przekładni cięgnowych. Przy pomocy pasów lub łańcuchów umożliwiają one bardzo efektywną transmisję, z niewielką bezwładnością.
Przenoszenie mocy za pomocą pasów napędowych
Przekładnie cięgnowe to rozwiązanie, które pozwala na przenoszenie mocy nawet na znaczne odległości, wykorzystując nacisk mechaniczny na ogniwa łańcucha lub uzębienie pasa albo tarcie pojawiające się pomiędzy bębnem napędowych, lub kołem pasowym a samym pasem.
Przenoszenie mocy przy pomocy pasów ma wiele zalet. Tego rodzaju przekładnie charakteryzują się niewielkimi rozmiarami i masą. Ich praca jest stosunkowo cicha, zwłaszcza w porównaniu z układami mechanicznymi wykorzystującymi koła zębate i wałki. Jednocześnie dzięki kompaktowej budowie pasy napędowe mogą być bez przeszkód umieszczane we wnętrzu rozmaitych urządzeń. Pasy uzębione nadają się również znakomicie do napędów, które wymagają dokładnej synchronizacji. Mogą więc napędzać bardzo precyzyjne układy i elementy.
Pasy napędowe są bardzo wszechstronne. Nadają się zarówno do przekazywania wysokich momentów obrotowych, jak i do zastosowań wymagających dużych prędkości obrotowych. Dzięki swojej budowie mogą być wykorzystywane do jednoczesnego napędzania różnych elementów urządzenia, co dodatkowo oszczędza miejsce i obniża koszt produkcji sprzętu przy zachowaniu wszystkich cech użytkowych.
Pasy klinowe i wieloklinowe
Jednymi z najczęściej używanych rodzajów pasów napędowych są pasy klinowe i wieloklinowe. Stosuje się je w różnych urządzeniach, w tym np. w silnikach spalinowych, gdzie są odpowiedzialne zarówno za napędzanie osprzętu, jak i m.in. za obsługę rozrządu. Pasy klinowe i wieloklinowe są wykonane z różnych rodzajów elastomerów, a ich rdzeń jest często wzmacniany kordem ze stali lub specjalnie dobranych tworzyw syntetycznych. Stosuje się również rozmaite powłoki zwiększające tarcie między kołem pasowym a pasem klinowym – mówi specjalista z firmy Uni-Lager, która zajmuje się dostarczaniem łożysk i elementów do przenoszenia napędu.
Pasy klinowe i wieloklinowe działają, wykorzystując tarcie między kołem pasowym a pasem. W kole pasowym znajduje się specjalny rowek, którego boki są umieszczone pod kątem, takim samym jak w pasie napędowym. To właśnie te powierzchnie stykają się ze sobą, przenosząc moc. Takie rozwiązanie zostało wybrane ze względu na to, że zapewnia dużą powierzchnię kontaktu koła z pasem przy zachowaniu niewielkiej szerokości. W pasach wieloklinowych powierzchnia styku jest odpowiednio większa. Dzięki odpowiedniemu napięciu pasa napędowego pojawiająca się bezwładność jest bardzo mała.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana