Płyny eksploatacyjne stosowane w motoryzacji
W samochodzie znajduje się wiele układów, na które składają się rozmaite części. Odpowiadają one za uruchamianie auta, hamowanie czy też chłodzenia silnika. Jednak nie mogłyby one wydajnie pracować, gdyby nie płyny eksploatacyjne, które zapewniają ich optymalne parametry. Dlatego też nie można zapominać o sprawdzaniu ich poziomu, okresowym uzupełnianiu czy wymianie. Jakie płyny są zatem wykorzystywane w pojazdach?
Oleje
Olej silnikowy jest niezbędny to prawidłowego funkcjonowania silnika. Zmniejsza tarcie, ale jego zadaniem jest również odprowadzanie nadmiaru ciepła. Można spotkać się z olejami syntetycznymi, półsyntetycznymi oraz mineralnymi.
To, kiedy należy wymienić olej, zależy od zaleceń producenta oraz od tego, jak intensywnie jest eksploatowany samochód. Jego poziom sprawdza się przy pomocy specjalnego bagnetu – jeżeli jest go za mało, trzeba bezzwłocznie go uzupełnić.
Oprócz olejów silnikowych stosuje się także oleje hydrauliczne czy przekładniowe.
„Najważniejszą kwestią przy wyborze oleju silnikowego jest to, aby jego parametry były dopasowane do konkretnego modelu silnika. Musi mieć określoną lepkość, a także specjalnie opracowaną recepturę, jeżeli w samochodzie jest zamontowany filtr cząsteczek stałych” – mówi ekspert z firmy ROZRUCH.
Płyn chłodzący
Płyn ten znajduje się w układzie chłodzenia. Jego rolą jest zapewnienie silnikowi odpowiedniej temperatury pracy. Odbiera on od niego ciepło, a następnie oddaje je chłodnicy. Podczas jazdy samochodem nieustannie krąży w całym układzie. Jego poziom sprawdza się przy pomocy zbiorniczka wyrównawczego.
Płyn hamulcowy
Jakość i prawidłowy poziom tego płynu wpływa bezpośrednio na skuteczność hamowania, a co za tym idzie, na bezpieczeństwo na drodze. Może mieć on oznaczenie DOT3, DOT4 i DOT5. To, jaki rodzaj płynu powinien być używany w aucie, jest wskazane na nakrętce zbiorniczka wyrównawczego. Jego wymiana powinna mieć miejsce raz na dwa lata. Natomiast jeżeli kierowca zauważy nagły spadek poziomu płynu, musi jak najszybciej zgłosić się do serwisu.
Czynnik chłodzący
Płyn ten krąży w układzie klimatyzacji. Jego zbyt niski poziom oznacza dużo mniejszą wydajność tego układu. Jego stan sprawdza się podczas okresowej kontroli klimatyzacji. Ponadto jego niedostateczna ilość możne przyczynić się do zniszczenia sprężarki.
Płyn do spryskiwaczy
Z całą pewnością większość kierowców nie wyobraża sobie korzystania z samochodu bez płynu do spryskiwaczy. Mimo że nie wspiera on żadnego z podzespołów auta, to jest bardzo istotny, gdyż gwarantuje optymalną widoczność. Płyny te występują w wariantach przeznaczonych do stosowania w określonych porach roku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana