Od czego zależy udźwig wciągarki łańcuchowej?
Wciągniki, wciągarki, dźwignice i inne urządzenia transportu wewnętrznego są powszechnie wykorzystywane w wielu zakładach produkcyjnych czy warsztatach. Wyposażone w masywne haki, liny lub łańcuchy, umożliwiają przemieszczanie elementów o masie przekraczającej możliwości ludzkich rąk. Cechą istotną w takich urządzeniach jest ich udźwig. Jakie czynniki decydują o nim we wciągarce łańcuchowej?
Budowa i przeznaczenie wciągarki łańcuchowej
Wciągarka łańcuchowa jest urządzeniem mechanicznym o stosunkowo prostej konstrukcji, przeznaczonym do przemieszczania przedmiotów o znacznej masie. Za jej pomocą jest możliwe unoszenie lub opuszczanie ładunków lub przesuwanie ich w kierunku poziomym. Do tych drugich zalicza się doskonale znana kierowcom wciągarka samochodowa. Modele tego typu pracują też w warsztatach samochodowych, w których są wykorzystywane np. do podnoszenia silnika podczas jego demontażu.
— Wciągarka łańcuchowa często jest mylona lub utożsamiana z wciągnikiem. Urządzenia te jednak różnią się między sobą sposobem mocowania. Chociaż mają zbliżoną budowę i przeznaczenie, w pierwszym przypadku konstrukcja nośna stanowi odrębny element. Może nim być np. belka nośna umocowana pod stropem pomieszczenia lub, w przypadku urządzeń samochodowych, platforma bagażowa – wyjaśnia pracownik firmy Alma specjalizującej się w produkcji wciągników i wciągarek.
Budowa wciągarki łańcuchowej w jej najprostszej postaci ogranicza się do koła łańcuchowego z opasującym je łańcuchem. Do opuszczania i podnoszenia ładunku służy specjalny mechanizm korbowy z blokadą. Złożone modele przeznaczone do cięższych prac są wyposażone w systemy przekładni i napędy hydrauliczne, pneumatyczne, spalinowe lub elektryczne.
Udźwig – najważniejszy parametr wciągarek
Specyfiką wciągarek łańcuchowych jest ich zdolność do przemieszczania ładunków o masie nawet kilku ton. Udźwig lub uciąg – zależnie od modelu i sposobu pracy urządzenia – jest najważniejszym parametrem, jaki należy brać pod uwagę podczas wyboru. To on decyduje o tym, czy samochód, silnik lub big bag wyładowany żwirem nie zerwie się z haka i nie spowoduje szkody.
O udźwigu wciągarki łańcuchowej decydują trzy główne elementy:
- silnik – moc jednostki napędowej jest znacznym ograniczeniem możliwości wciągarki. Nawet najsolidniejszy łańcuch czy konstrukcja nośna, które doskonale zniosą obciążenie wielu ton, nie będą potrzebne, jeśli silnik nie poradzi sobie w wciągnięciem ładunku. Przykładowa wciągarka łańcuchowa z napędem elektrycznym o mocy 7,2 KM może wciągnąć jacht o masie do 5000 kg,
- łańcuch i hak – ogniwa łańcucha muszą mieć określoną wielkość i średnicę drutu, z którego zostały wykonane. Istotny jest też sposób ich łączenia. Ogniwa spawane są bardziej odporne na rozerwanie. Parametry łańcucha oblicza się za pomocą specjalnych wzorów. Również parametry i materiał, z którego wykonano hak, decydują o udźwigu wciągarki,
- konstrukcja nośna – w jej zakresie są nie tylko belki czy platforma samochodowa, ale też elementy łączące, takie jak wkręty śruby czy – w przypadku belek trawersowych – uchwyty.
Mówi się, że łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo. Ta sama zasada dotyczy wciągarek łańcuchowych. Obliczenie maksymalnego udźwigu łańcucha nie będzie wystarczające, jeśli połączy się go ze zbyt słabym hakiem czy silnikiem o małej mocy. Dlatego produkcja wyciągarek opiera się na skrupulatnych wyliczeniach tych parametrów tak, aby każdy element konstrukcji spełniał stawiane mu wymagania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana