Obowiązki operatorów a dyrektywa NIS
Dyrektywa NIS określa nowe obowiązki operatorów kluczowych w świetle przepisów o cyberbezpieczeństwie. W ogólności regulacje te dotyczą odporności systemów teleinformatycznych na ataki hakerów. Jacy przedsiębiorcy zaliczani są do grona operatorów kluczowych? I jakie obowiązki narzuca na nich dyrektywa NIS?
Operatorzy kluczowi
Dyrektywa NIS (Network Internet Security), ma na celu zapewnienie wysokiego poziomu odporności systemów teleinformatycznych na ataki w cyberprzestrzeni. Z kolei zwiększenie odporności systemów ma zapewnić niezakłócone świadczenie usług, kluczowych dla państwa i jego gospodarki oraz usług cyfrowych. Dyrektywa skierowana jest do dwóch grup podmiotów – operatorów usług kluczowych i dostawców usług cyfrowych. Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z firmy Audytel, zajmującej się przeprowadzaniem audytów teleinformatycznych:Do operatorów usług kluczowych zaliczamy przedsiębiorców z takich sektorów jak: energetyka, bankowość i infrastruktura rynków finansowych, transport, służba zdrowia, zaopatrzenie w wodę pitną oraz infrastruktura cyfrowa. Do dostawców usług cyfrowych zaś zaliczamy dostawców internetowych platform handlowych, wyszukiwarek internetowych oraz usług przetwarzania w chmurze. Dyrektywa NIS nie wprowadza rozróżnienia na podmioty prywatne oraz publiczne, a co za tym idzie każdy wyznaczony podmiot świadczący wyżej wymienione usługi, musi wypełniać narzucane przez nią obowiązki.
Obowiązki operatorów usług kluczowych wynikające z dyrektywy NIS
Dyrektywa NIS narzuca na operatorów usług kluczowych dwa główne obowiązki. Przede wszystkim operatorzy zobowiązani są do wprowadzania zależnych od poziomu ryzyka środków zarówno organizacyjnych, jak i technicznych, które zapewnią bezpieczeństwo oraz ciągłość świadczonych przez nich usług. W ramach tego obowiązku operatorzy muszą m.in.:- zbierać informacje o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa i podatnościach na incydenty systemów informacyjnych, które są wykorzystywane do świadczenia usług kluczowych,
- zarządzać incydentami,
- stosować środki techniczne i organizacyjne w celu analizowania i zarządzania ryzykiem, na jakie narażone są systemy informacyjne wykorzystywane przez operatora do świadczenia usług kluczowych,
- zarządzać ryzykiem zakłócenia ciągłości świadczenia usług kluczowych,
- obejmować świadczone usługi kluczowe systemem monitorowania w trybie ciągłym,
- utrzymywać i bezpiecznie eksploatować systemy informacyjne,
- stosować środki zapobiegające i ograniczające wpływ incydentów na bezpieczeństwo systemów informacyjnych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana