Nowoczesne kaski motocyklowe. Z jakich materiałów są tworzone?
Kask to bez wątpienia najważniejszy element odzieży każdego motocyklisty – jazda bez niego nawet przy niskich prędkościach może skończyć się bardzo poważnymi obrażeniami głowy, a nawet śmiercią. Przy wyborze kasku wiele osób zwraca uwagę na jego estetykę, a bardzo często zapomina się o kwestii najważniejszej, mianowicie - z czego kask został wyprodukowany. Wybór możliwych rozwiązań jest bardzo szeroki.
Rodzaje kasków
Kaski dzielimy na cztery podstawowe kategorie:
- kaski otwarte tzw. JET – to kask który ma skorupę okrywającą głowę ale nie chroni części szczękowej kierowcy, jest głównie używany przez kierowców skuterów.
- Kask integralny – to bezpieczniejsze rozwiązanie chroniące również szczękę kierowcy.
- Kask szczękowy – to kask integralny którego część szczękowa otwiera się – takie rozwiązanie ułatwia komunikację pomiędzy ludzką zarówno na postoju jak i przy tankowaniu , bez konieczności zdejmowania kasku.
- Kask crossowy – to odmiana kasku integralnego który zwykle nie posiada wizjera a część szczękowa jest mocniej wystawiona do przodu. Te kaski głównie wykorzystuje się w off-roadzie, na quadach , crossach i enduro. Zamiast wizjera zakłada się gogle w sporcie koniecznie ze zrywką, która pozwala oczyścić gogle jednym ruchem dłoni, przez zerwanie zewnętrznej warstwy.
Skorupa kasku
Z największą różnorodnością możliwych rozwiązań materiałowych mamy do czynienia jeśli chodzi o tzw. skorupę, czyli zewnętrzną powłokę kasku. Tworzywa używane do jej wytworzenia można podzielić na dwie kategorie. Do pierwszej zaliczają się materiały tańsze, ale oferujące umiarkowaną trwałość. Są to między innymi:
- Termoplastyk – pod wpływem wysokiej temperatury będzie się odkształcać, dlatego nie sprawdza się, się jeśli w wyniku wypadku zacznie szorować o asfalt
- Żywica termoplastyczna
- Tworzywo ABS
- Technopolimer
- Różnego rodzaju poliwęglany
Do drugiej kategorii zaliczamy tworzywa o dużo większej odporności na uszkodzenia mechaniczne oraz inne czynniki niszczące, np. tarcie i temperaturę. Do tej kategorii zaliczamy:
- Włókno szklane
- Kevlar – to materiał znany między innymi jako tworzywo do produkcji kamizelek kuloodpornych czy bardzo wytrzymałych opon
- Karbon – to tworzywo podobne pod względem struktury do grafitu, używa się go między innymi do produkcji lekkich bolidów Frmuły 1
Materiały zaliczane do drugiej kategorii są oczywiście droższe, ale też kaski motocyklowe z nich wykonanie zapewniają dużo lepszą ochronę przed urazami, minimalizując tym samym szkody dla zdrowia w wyniku wypadku. Te produkty są wykorzystywane głównie w sportach motorowych. Kaski z nich wykonane są znacznie lżejsze od tych z grupy powyżej.
Wypełnienie
Między skorupą a wyściółką wewnętrzną znajduje się warstwa wypełnienia, które w największym stopniu decyduje o parametrach kasku i jakości ochrony. To właśnie wypełnienie przejmuje energię powstającą w momencie uderzenia. Również oni może być wykonywane z różnych tworzyw
- W przypadku kasków tanich i niskiej jakości tworzywem tym często jest zwykły styropian – mówi przedstawiciel firmy Ilex – Rzecz jasna kaski takie nie oferują dobrej ochrony, dlatego nie zalecamy korzystania z nich nikomu. W droższych kaskach stosuje się wypełnienia z materiału EPS o różnej gęstości. Im większa gęstość wypełnienia, tym większy stopień ochrony.
Wyściółka
Czyli wewnętrzna warstwa kasku, której zadaniem jest dopasowanie kasku do kształtu głowy i poprawa komfortu podczas noszenia go. Zazwyczaj wykonuje się ją z pianki poliuteranowej obszytej tekstyliami. Dzięki temu wyściółka jest odporna na odkształcenia i zapewnia dobrą wentylację skóry
Wizjer
To szyba, która chroni twarz motocyklisty przed silnymi podmuchami wiatru, wilgocią i unoszącymi się w powietrzu drobinkami (np. pyłem lub piaskiem). W tanich kaskach wykonywana jest zazwyczaj z plexi, która jest bardzo podatna na uszkodzenia mechaniczne takie jak przebicie czy zarysowania. Dużo większą wytrzymałością odznaczają się szyby z poliwęglanu lub lexanu. W nowoczesnych kaskach mamy jeszcze dodatkowo szybę chowającą się w wyściółce, która ma ciemną barwę i chroni oczy przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym, nazywamy to rozwiązanie blendą. Posiada ona mechanizm otwierający zawsze usytuowany po lewej stronie, aby podczas jej otwierania nie musieć odrywać ręki od manetki gazu. Coraz częściej w szybach motocyklowych stosuje się PIN-LOCK – czyli wewnętrzną szybę dopinaną do tej podstawowej na piny. Takie rozwiązanie jest idealne na przejściowe okresy, czyli na wiosnę i jesień. Pozwala na nagrzewanie się wewnętrznej warstwy, a zewnętrzna pozostaje chłodna (jak w oknach domów), takie rozwiązanie w znacznym stopniu eliminuje skraplanie się pary wodnej na wizjerze i zapewnia lepszą widoczność.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana