Naprawa nawierzchni od podstaw, czyli jak znikają dziury w drogowym asfalcie
Pojawiające się na drodze dziury i pęknięcia stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Duże ubytki mogą spowodować uszkodzenia kół, opon, a także utratę przez kierowcę panowania nad pojazdem. Nierówności powstają, gdy wskutek zniszczenia ubywa materiału nawierzchni i tworzy się wgłębienie. W takiej sytuacji konieczne jest natychmiastowe i skuteczne naprawianie wszelkich defektów w asfalcie, które pozwoli na długotrwałe pozbycie się problemu. W jaki sposób należy naprawiać dziury drogowe, aby nie pojawiły się ponownie?
Jakie są podstawowe metody naprawy dziur w asfalcie?
Obecnie wszelkie dziury w drogach asfaltowych zazwyczaj naprawiane są poprzez łatanie, czyli wypełnianie ubytków mieszanką mineralno – asfaltową, zwaną asfaltem. Istnieją dwie popularne metody łatania ubytków – „na ciepło”, czyli z użyciem gorącej, rozgrzanej mieszanki mineralno – asfaltowej i „na zimno”, czyli z użyciem zimnego produktu. Często naprawiającym sugeruje się używanie pierwszej metody w okresie letnim, a drugiej w okresie zimowym.
Dziury drogowe można też łatać stosując tak zwane nakładki, które wykonane są z masy bitumicznej. Przed nałożeniem mieszanki mineralno – asfaltowej lub bitumicznej dziura jest zwykle czyszczona z wody i odłamków. Gdy ubytek jest już wypełniony masą, powierzchnia jest wyrównywana. Można to robić ręcznie – przy użyciu łopaty lub mechanicznie – walcem drogowym. W drogach betonowych dziury uzupełnia się betonem, a dziury w drogach gruntowych równa równiarką.
Jak wygląda naprawa asfaltu „na gorąco”?
Decydując się na łatanie drogi asfaltowej z użyciem gorącej mieszanki mineralno – asfaltowej, należy pamiętać, że po wyjęciu zalewy z opakowania należy ją włożyć do kotła i rozgrzać do temperatury aplikacji 190 - 240 stopni Celsjusza. Najlepiej sprawdzi się kocioł płaszczowy z mieszadłem mechanicznym i termometrem, pozwalający unikać miejscowego przegrzania i przywierania materiału do ścian kotła. Podczas aplikacji masa musi mieć odpowiednią temperaturę. W niższej temperaturze płynność masy spada, co wyraźnie utrudnia pracę, a masa może nie wypełnić szczeliny do końca. Odpowiednio przygotowane miejsca mogą byś zalewane w korzystnych warunkach atmosferycznych, przy temperaturze podłoża nie niższej niż 5 stopni Celsjusza.
Prace w zakresie remontu nawierzchni asfaltowych warto powierzyć profesjonalnej firmie z dużym doświadczeniem i wykwalifikowaną kadrą, która doskonale poradzi sobie z naprawą powierzchni gorącym asfaltem.
Jak wygląda naprawa asfaltu „na zimno”?
Wskazuje się, iż metoda „na zimno” powinna być stosowana przy dziurach wymagających szybkiej interwencji w złych warunkach atmosferycznych, albowiem nie jest to metoda długoterminowa – jej gwarancja wynosi około 6 miesięcy.
Jak wskazuje ekspert z firmy Bet – Pol świadczącej usługi drogowe: Nawet w prawidłowo położonej nawierzchni, prędzej czy później będą pojawiać się dziury. Mogą one powodować uszkodzenia układów amortyzujących aut i być przyczyną wypadków, należy je więc jak najszybciej usunąć, do czego najlepiej sprawdzi się naprawa z użyciem zimnej mieszanki mineralno – asfaltowej.
Asfalt na zimno to odmiana asfaltu, gotowa do użycia bezpośrednio po rozpakowaniu i bez konieczności obróbki termicznej. Jest niezwykle łatwy w nakładaniu, a fakt, że bardzo szybko twardnieje sprawia, że same naprawa przebiega znacznie sprawniej. Do pracy z nim nie jest niezbędne specjalistyczne przeszkolenie oraz skomplikowane narzędzia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana