Łupkoporyt jako kruszywo drogowe
Kruszywa wykorzystywane przy budowie dróg to wszystkie materiały ziarniste, do których zalicza się jednakowo surowce pochodzenia naturalnego, jak i substancje sztuczne. W zależności od rodzaju prowadzonych prac i przeznaczenia drogi konieczne jest dopasowanie odpowiedniego rodzaju kruszywa, które poddawane jest obróbce mechanicznej i termicznej. Jednym z najpopularniejszych materiałów jest łupkoporyt.
Jakie kruszywa wykorzystywane są przy budowie dróg?
W pracach związanych z budową dróg możliwe jest wykorzystanie dwóch rodzajów kruszywa - pochodzenia naturalnego oraz sztucznego. Materiał naturalny pozyskiwany jest poprzez prace mechaniczne polegające na rozdrabnianiu skał litych. Bardzo często w celu uzyskania odpowiedniej mieszanki, materiał skalny poddawany jest dodatkowemu płukaniu oraz przesiewaniu, co pozwala na usunięcie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Tego typu kruszywo pochodzi najczęściej z dna rzek oraz jezior. Zdarza się także, że pozyskiwane jest również z kopalni żwiru, czy piasku. Najczęściej wykorzystywanym materiałem naturalnym jest żwir będący skałą okruchową.
- Kruszywa sztuczne wytwarzane są z przetworzonych odpadów – najczęściej górniczych oraz hutniczych. Wśród nich można znaleźć materiały pochodzenia mineralnego, które powstają poprzez obróbkę termiczną lub zastosowanie innego sposobu przekształcenia. W tej kategorii znajdują się także surowce pochodzące z recyklingu – najczęściej pozyskiwane z odpadków budowlanych powstających podczas prac rozbiórkowych lub remontowych
– wyjaśnia specjalista z firmy Tercharpol.
Czym jest kruszywo z łupkoporytu?
Jednym z najpopularniejszych materiałów wykorzystywanych do budowy dróg jest łupkoporyt zaliczany do materiałów sztucznych. Pozyskiwany jest poprzez spiekanie ze sobą łupków przywęglowych oraz kruszenia otrzymanego spieku. Charakteryzuje się bardzo dużą wytrzymałością mechaniczną, która jest szczególnie ceniona w budownictwie. Łupkoporyt ma nieregularny kształt oraz dużą wartość porowatości. Jako materiał budowlany z powodzeniem jest wykorzystywany przy tworzeniu:
- parkingów,
- dróg,
- autostrad,
- placów manewrowych.
Łupkoporyt sprawdza się również jako kliniec drogowy. Dzięki jego zastosowaniu w tej formie możliwe jest między innymi wykonanie solidnej podbudowy dróg oraz wzmocnienie np. parkingów czy placów manewrowych.
Jakość budowanych dróg oraz parkingów uzależniona jest w głównej mierze od zastosowanej podczas ich przygotowywana techniki, jednak czynnikiem pozwalającym na uzyskanie doskonałych parametrów technicznych jest właściwy materiał. Zastosowanie łupkoporytu skutecznie ogranicza zużycie materiałów naturalnych, których zasoby na ziemi stopniowo się kurczą. Jako tworzywo sztuczne, ma on doskonałe parametry wytrzymałościowe, pozwalające na zachowanie wykonanej przy jego pomocy infrastruktury w doskonałym stanie przez szereg lat.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana