Kto powinien uczestniczyć w odbiorze maszyn nowych i używanych?
Maszyny są wykorzystywane w różnych gałęziach rolnictwa i przemysłu, od produkcji samochodów, aż po wytwarzanie żywności. Często w zakładach znaleźć można nawet kilkaset różnorodnych urządzeń, które muszą być zgodne z określonymi normami. Jakie osoby powinny być obecne podczas odbioru takich konstrukcji i dlaczego ich uczestnictwo jest tak istotne?
Odbiór maszyn a prawo
Aktualnie obowiązujące przepisy nie wskazują jednoznacznie osób, które powinny być przy odbiorze maszyn przemysłowych lub rolniczych. Odpowiedzialność za wytypowanie odpowiedniego pracownika spoczywa na pracodawcy. Wybór konkretnej osoby wiąże się jednak z koniecznością dysponowania wiedzą, która pozwala na sprawdzenie zgodności maszyny z obowiązującymi wymaganiami. Z tego powodu w wielu firmach są zatrudnieni osobni pracownicy wyspecjalizowani w tej kwestii.
Sprawdzanie zgodności maszyny z minimalnymi normami wiąże się z koniecznością skontrolowania oświetlenia, elementów sterowniczych, zabezpieczeń, umieszczenia pulpitu głównego czy awaryjnego wyłączania. Z tego powodu w takim procesie powinny uczestniczyć wyłącznie osoby wykwalifikowane, które mogą poprawnie stwierdzić prawidłowe działanie poszczególnych elementów.
- Kontrola wymaga przeprowadzenia wielu testów i dokładnego sprawdzenia poszczególnych fragmentów maszyny. Jest to szczególnie istotne w przypadku egzemplarzy używanych, które często są odnawiane w celu dostosowania do potrzeb danej firmy. Niezauważenie jakichkolwiek usterek i niepokojących reakcji może skutkować poważnymi problemami w przyszłości, dlatego proces ten powinny realizować osoby kompetentne – mówi specjalista z firmy Agamon.
Odbiór maszyn rolniczych i przemysłowych przebiega zgodnie z konkretnym harmonogramem i często trwa godzinami. Wszystko to ma na celu upewnienie się, że urządzenie będzie pracować prawidłowo w danym miejscu, zapewniając bezpieczeństwo używających je osób.
Dokumenty a odbiór maszyn
Podczas odbioru maszyn przemysłowych konieczne jest sporządzenie odpowiednich dokumentów. Kwestia ta wygląda zupełnie inaczej w przypadku egzemplarzy używanych i nowych. Jeśli chodzi o maszyny prosto z fabryki, wystarczy jedynie przekazanie deklaracji zgodności i oznakowanie CE. W sytuacji, gdy do Twojej firmy trafia egzemplarz używany, konieczne jest jego dokładne sprawdzanie i sporządzenie protokołu stwierdzającego jego zgodność z przyjętymi normami.
Ze względu na konieczność skontrolowania maszyn, w ich odbiorze uczestniczą osoby dysponujące odpowiednimi kwalifikacjami. Czasami istnieje również możliwość powołania zewnętrznego specjalisty, który fachowo określi stan urządzenia i sporządzi wymagany protokół.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana