Kruszywa hutnicze w praktyce. Przykłady realizacji z użyciem kruszyw
Szerokie zastosowanie kruszyw hutniczych widać choćby w drogownictwie i budownictwie. Takie materiały są znacznie tańsze niż kruszywa naturalne. Ich popularność generują również odpowiednie, porównywalne właściwości mechaniczno-fizyczne. Składają się z krzemian magnezu, wapnia, żelaza i tlenku manganu, wyodrębnianych procesie studzenia. Jak pozyskuje się kruszywa hutnicze i przy jakich realizacjach najczęściej stosuje?
Najważniejsze właściwości kruszyw hutniczych
Kruszywa hutnicze produkuje się z tak zwanego żużla hutniczego. Zanim zostaną wykorzystane, muszą leżakować przez co najmniej sześć miesięcy na tak zwanym składowisku stabilizacyjnym.
W Polsce rozwój kruszyw na szeroką skalę nastąpił w latach 90-tych XX wieku. Surowiec czerpano przede wszystkim z małych i średnich hałd, które znajdowały się wokół zamykanych wówczas hut żelaza i stali lub ich części surowcowych. Przykładem takiej lokalizacji jest huta Bobrek, z której zasobów mogą korzystać nasi klienci. Dostarczamy im kruszywa drogowe, hutnicze i budowlane pozyskiwane na terenie Krakowa i całej Małopolski oraz pozostałych obszarów województwa śląskiego – wyjaśnia właściciel EKOPROD Sp. z o.o.
Pod względem wytrzymałości i odporności kruszywa hutnicze można porównać do kruszyw naturalnych. Najważniejsze jest jednak to, że taki materiał spełnia wszystkie wymagane normy jakościowe i ekologiczne. Nie zanieczyszcza też wód gruntowych i gleby, co w żaden sposób nie ogranicza jego zastosowania.
Kruszywa hutnicze, jako główny budulec dróg i autostrad
Ze względu na swoje właściwości, kruszywa hutnicze na ogromną wręcz skalę wykorzystuje dziś się w drogownictwie. Stanowią budulec autostrad, dróg, poboczy, a także parkingów i innych placów wymagających utwardzania. Kruszywa drogowe doskonale sprawdzają się tam, gdzie obciążenie ruchowe jest zwiększone. Z powodzeniem wykorzystuje się je również w trakcie modernizowania nawierzchni samochodowych i torów wyścigowych.
Dzięki tańszym kruszywom hutniczym rentowność konkretnych inwestycji drogowych jest znacznie większa. Poza tym na skutek ich masowego stosowania chroni się złoża surowców naturalnych, których wydobycie nie pozostaje też bez wpływu na środowisko. Przyczyniają się więc do działań proekologicznych, dodatkowo wykazując związek z racjonalną gospodarką odpadami. Ponadto po składowiskach kruszyw hutniczych pozostają wolne przestrzenie, które można na nowo wykorzystać i zagospodarować. Nic więc dziwnego, że sięga po nie coraz więcej inwestorów zajmujących się szeroko pojętym budownictwem i infrastrukturą drogową.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana