Jakie standardy bezpieczeństwa muszą spełniać windy osobowe?
Windy osobowe to powszechnie stosowane urządzania transportu bliskiego. Szacuje się, że w całym kraju użytkuje się powyżej 110 tysięcy dźwigów osobowych i osobowo-towarowych. Odpowiedzialność za życie i zdrowie użytkowników wind zmusza konstruktorów do wdrażania rozwiązań zapewniających użytkownikom wysoki poziom bezpieczeństwa, a odpowiednie służby do szczególnej troski związanej z kontrolą ich sprawności technicznej. Warto przeczytać artykuł i poznać standardy bezpieczeństwa, jakie spełniać mają windy osobowe.
Restrykcyjne normy i podstawowe zasady bezpieczeństwa
Projektanci dźwigów osobowych i osobowo-towarowych stosują się do obowiązujących norm europejskich mających na celu poprawę bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno konstrukcji dźwigów, wielkości kabin, montażu drzwi przeciwpożarowych, zabezpieczeń instalacji elektrycznej przed zalaniem, montażu drabin do celów ratowniczych i wielu innych. Warto zaznaczyć, że najnowsze standardy konstrukcji dźwigów osobowych uwzględniają również potrzeby osób niepełnosprawnych.
„Najważniejszą zasadą, która powinna być przestrzegana przez użytkowników – doradza pracownik serwisu dźwigów osobowych z firmy SPEL-REM - to stosowanie się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. Logika nakazuje, by korzystać z dźwigu zgodnie z instrukcją producenta lub firmy instalacyjnej. Przestrzeganie podstawowych zasad, takich jak nie przeciążanie kabiny, nie mostkowanie zabezpieczeń, każdorazowe sprawdzenie, czy w szybie znajduje się kabina i odpowiedzialne zachowanie podczas przemieszczania się dźwigu zapewniają użytkownikom wysoki poziom bezpieczeństwa”.
Badania techniczne i przeglądy dźwigów osobowych
Choć większość wind osobowych to urządzenia nowe, budowane zgodnie z najwyższymi standardami, to wiele jeszcze pamięta poprzednie stulecie. Są to jednak dźwigi pod ciągłym nadzorem dozoru technicznego i monitorowane pod względem bezpieczeństwa. Jeśli przestają spełniać obowiązujące kryteria, są demontowane i wymieniane, ewentualnie modernizowane. Modernizację wind osobowych należy przeprowadzać, szczególnie pod kątem bezpieczeństwa pasażerów i wykonać tak, by urządzenie po remoncie, w jak największym stopniu chroniło przed wypadkami i niebezpiecznymi zdarzeniami. Zalecenia Komisji Europejskiej określają zasady zwiększania bezpieczeństwa użytkowanych wind osobowych, które uwzględniane są przez jednostki dozoru technicznego oraz firmy konserwujące windy.
Dźwigi osobowe, tak jak i wiele innych urządzeń podlegają badaniom technicznym zgodnie z ustawą o dozorze technicznym oraz aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie. Najnowsze standardy bezpieczeństwa wind osobowych przewidują maksymalną ochronę użytkowników przed skutkami niewłaściwej eksploatacji dźwigów. Dozór techniczny regularnie monitoruje stan techniczny i możliwości eksploatacyjne każdego urządzenia. W trakcie eksploatacji dźwigi osobowe i towarowe podlegają badaniom okresowym, w terminach określonych dla danego rodzaju urządzeń. Wykonuje się również doraźne badania eksploatacyjne oraz badania powypadkowe lub poawaryjne.
Równie ważne jest kontrolowanie stanu technicznego wind przez właściciela lub zarządcę obiektu. Powinien on regularnie sprawdzać poprawność działania urządzeń, a szczególnie funkcjonowania drzwi przystankowych i kabinowych oraz dokładność zatrzymywania się kabiny. Musi również kontrolować działanie wskaźników na piętrach i wewnątrz windy. Bardzo ważna jest także poprawna praca dwukierunkowych środków łączności w kabinie, zapewniających kontakt ze służbami uwalniania. Należy sprawdzać oświetlenie kabiny oraz obecność oznaczeń, napisów i piktogramów. Zarządca lub właściciel budynku zobowiązany jest do opracowania planu awaryjnego uwalniania pasażerów uwięzionych w kabinach wind.
Stosowanie restrykcyjnych norm przy konstrukcji wind i projektowaniu szybów oraz rzetelne badania techniczne urządzeń w zdecydowany sposób poprawiają bezpieczeństwo użytkowników dźwigów osobowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana