Jakie rodzaje zaczepów wykorzystuje się w ciągnikach?
Ciągnik jest podstawowym elementem wyposażenia każdego gospodarstwa rolnego, jednak aby w pełni wykorzystać możliwości pojazdu, trzeba zaopatrzyć go w odpowiedni system do agregowania maszyn polowych i przyczepy. W poniższym tekście przyjrzymy się bliżej zaczepom do ciągników, które uznawane są za najbardziej uniwersalne rozwiązanie – sprawdzają się zarówno podczas transportu, jak i prac polowych.
Nowa era zaczepów do ciągników
Dawny podział na zaczepy transportowe i rolnicze w przypadku nowych rozwiązań okazuje się nieaktualny. Nowoczesne zaczepy do ciągników umożliwiają i holowanie przyczep, i sprzęganie maszyn do prac polowych. Powoli z użytku wychodzą tradycyjne zaczepy ręczne, które wymagają manualnego blokowania połączenia sworzniem. W ich miejsce pojawiają się zaczepy automatyczne – wyposażone w mechanizm zatrzaskowy, który samoczynnie sprzęga dyszel z zaczepem. Chociaż rozwiązanie nie eliminuje konieczności ręcznego podłączania pneumatyki, hydrauliki i elektryki, kierowca ciągnika nie musi już wykonywać czynności najmocniej obarczonych ryzykiem wypadku.
Rodzaje zaczepów do ciągników rolniczych
Trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ) w ciągniku rolniczym umożliwia agregowanie maszyn w systemie zawieszanym. W takim układzie urządzenia łączy się z ciągnikiem za pośrednictwem tzw. belek zaczepowych. W ofercie dystrybutora Scharmueller Spare Parts na Polskę oprócz belek dostępne są również zaczepy oczkowe i kulowe (w tym flanszowe, do wspawania, obrotowe z obudową, z konsolą i kątowe), zaczepy typu Piton-fix (zaczep zakładany na czop i blokowany od góry) oraz najbardziej komfortowe zaczepy PickUp Hitch (częścią sprzęgającą jest hak, a jego położenie może być zmieniane).
Do najcięższych prac polowych na rozległych areałach zaleca się stosowanie płyt nośnych montowanych w miejsce belek zaczepowych i znacznie wytrzymalszych od zaczepów polowych. Płyty nośne austriackiej marki Scharmüller zapewniają bezpieczne ciągnięcie maszyn o masie dochodzącej do 40 ton i wytrzymałość przy nacisku pionowym nawet 4 ton. Płyty dostępne są w wersji kulowej K80 i ze sworzniem typu PitonFix.
Podczas wyboru zaczepu do ciągnika trzeba kierować się kilkoma zasadami. Do agregowania ciężkich maszyn jedno-, dwu- czy trzyosiowych stworzono płyty nośne zarówno kulowe K80 jak i typu PitonFix, które mają doskonałe parametry zarówno nacisku pionowego jak i uciągu. Zaczepy automatyczne i manualne sprawdzają się zaś najlepiej do agregowania klasycznych przyczep z obrotnicą, gdzie nie występuje duży nacisk pionowy na dyszel. Przed zakupem zawsze warto też upewnić się, że zaczep posiada wymaganą homologację.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana