Jaki komfort wypoczynku zapewniają hotele trzygwiazdkowe?
Trzy gwiazdki w hotelu mają za zadanie informować gości, że jest to hotel o podwyższonym standardzie. Ponieważ system kategoryzacji obiektu na podstawie liczby gwiazdek jest dosyć umowny, hotele o tej samej liczbie gwiazdek mogą się różnić, wszystkie powinny jednak spełniać pewne podstawowe wymagania. Zanim udasz się do trzygwiazdkowego hotelu sprawdź, czego możesz oczekiwać.
Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
Gwiazdki hotelowe to system standaryzacji określający poziom danego hotelu. Pozwala na orientacyjną ocenę, jakich wygód możemy się spodziewać. Są kraje, które nie stosują tego rodzaju klasyfikacji lub przydzielają gwiazdki hotelom dowolnie. W Polsce 5-gwiazdkowy system kategoryzacji hoteli wprowadziła ustawa o usługach turystycznych z 1997 r., nowelizowana we wrześniu 2010 r. Gwiazdki przydzielane są przez Marszałka Województwa przy pomocy specjalnej komisji (specjaliści z branży hotelarskiej, sanepidu, nadzoru budowlanego i straży pożarnej). Na podstawie 52-punktowej listy wymagań sprawdza się, jakiej liczbie gwiazdek odpowiada dany obiekt, a im większa liczba gwiazdek, tym wyższy standard hotelu.
Co składa się na podwyższony standard w hotelu trzygwiazdkowym?
Trzy gwiazdki oznaczają znacznie podwyższony komfort wypoczynku.W budynku mieści się restauracja i kawiarnia (w zwartej zabudowie miejskiej restauracja powinna znajdować się nie dalej jak 500 m od hotelu), wśród pokoi dostępne są apartamenty, a goście mogą korzystać z usługi room service oraz mają zapewnione śniadanie w cenie noclegu, co nie ma miejsca w przypadku hoteli jednogwiazdkowych i dwugwiazdkowych. Ponadto często dostępne jest również centrum wellness i spa, a także sale konferencyjne, jak ma to miejsce w przypadku Hotelu Supraśl na Podlasiu.
Obiekt z trzema gwiazdkami oferuje przestronne i komfortowe pokoje z osobną łazienką. Minimalna powierzchnia pokoi jednoosobowych, dwuosobowych i trzyosobowych wynosi odpowiednio 10, 14 i 16 metrów kwadratowych. W pokoju muszą być: łóżko, wnęka garderobiana bądź szafa, miejsce na bagaż, lustro, wieszak na odzież wierzchnią i stół z krzesłami, których liczba odpowiada liczbie gości. Zamiast stołu można spotkać biurko z bezpośrednim dostępem do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego, ponieważ pokój powinien posiadać odpowiednie warunki zarówno do odpoczynku, jak i do pracy. Na oświetlenie składają się lampka nocna, lampka do pracy oraz oświetlenie górne.
Ważne jest także uzupełnienie wyposażenia. W pokoju powinna się znajdować jeszcze wykładzina dywanowa lub dywaniki przy każdym łóżku, żaluzje lub rolety, szklanki, woda butelkowana, zestaw do czyszczenia ubrań i butów czy igielnik. Dodatkowo na stanie pokoju są telewizor, radio oraz telefon. Łazienka powinna być wyposażona w wannę lub kabinę, umywalkę z blatem lub półką, ubikację, lustro, gniazdko elektryczne z osłoną, pojemnik na śmieci. Oprócz tego dla każdego z gości przygotowuje się zestaw kąpielowy – mydło, ręcznik, ręcznik kąpielowy i szklankę bądź jednorazowy kubek. Wszystkie pokoje, które oferuje hotel trzygwiazdkowy muszą być wentylowane i klimatyzowane.
Z zewnątrz hotel również musi spełnić pewne wymogi, aby otrzymać 3 gwiazdki. Budynek powinien być oświetlony, a wejście do niego powinno być zadaszone lub znajdować się we wnęce. W przypadku obiektów wyższych niż 3 piętra wymagana jest winda. Każdemu z gości należy zapewnić strzeżone miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu, nawet, jeśli hotel nie dysponuje własnym parkingiem. Jeżeli hotel znajduje się poza zwartą zabudową miejską, dostawa towarów powinna być wyznaczona w osobnym miejscu. Cały obiekt musi być wentylowany.
Obsługa w trzygwiazdkowym hotelu.
Każdy trzygwiazdkowy hotel posiada dział room service, czynny przez co najmniej 18 godzin na dobę. Personel hotelu powinien być dwujęzyczny i przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy, a także nosić jednolite stroje. Goście muszą mieć możliwość zakupu ciepłych napojów, skorzystania z telefonu w recepcji oraz zagwarantowany dostęp do Wi-Fi przez całą dobę. Wśród podstawowych usług znajdują się: przechowywanie bagażu, pieniędzy i kosztowności, sprzątanie pokoju codziennie lub na prośbę gości oraz usługa budzenia. Ponadto dostępne powinny być usługi prania, prasowania, zmiany pościeli i ręczników na życzenie bądź co trzeci dzień.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana