Jak właściwie przechowywać opony?
Wraz ze zmianą z sezonu letniego na zimowy i odwrotnie powraca problem przechowywania opon. Jeśli są one magazynowane u sprzedawcy opon lub w salonie samochodowym, o optymalne warunki nie trzeba się martwić. Jeśli jednak opony i ewentualnie felgi mają być przechowane we własnym domu, warto wiedzieć, jak uniknąć uszkodzeń i na co zwrócić uwagę. Jak prawidłowo przechowywać opony?
Temperatura i warunki przechowywania opon
Podczas zdejmowania opon warto sprawdzić głębokość bieżnika. Ustawodawca (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia) zaleca minimalną wysokość bieżnika opon co najmniej 1,6 milimetra. Jednak przyczepność opony na mokrej nawierzchni zmniejsza się znacznie w przypadku głębokości bieżnika poniżej czterech milimetrów.
Opony letnie powinny zatem mieć co najmniej trzy milimetry pozostałego bieżnika, a opony zimowe co najmniej cztery milimetry. Jeśli wartości te są mniejsze, takich opon nie warto już przechowywać. Lepiej zutylizować je sprzedawcy opon i zamówić nowy komplet. Ta sama zasada dotyczy opon starszych niż sześć lat - niezależnie od pozostałego bieżnika. Wiek można odczytać z tak zwanego numeru DOT znajdującego się z boku opony. Przed umieszczeniem opon w miejscu ich przechowywania należy najpierw dokładnie je wyczyścić i sprawdzić pod kątem uszkodzeń. Małe kamienie i podobne obiekty można łatwo usunąć niezbyt ostrym śrubokrętem.
Ekspert z firmy sprzedającej opony ROMGUM mówi:
W razie wątpliwości, takich jak utrata powietrza, pęknięcia, wgniecenia na feldze i przedmiotów wbitych w bieżnik głębiej warto jednak skonsultować się ze specjalistą wulkanizacji w warsztacie lub serwisie opon. W przypadku mycia felg ponadto ważne jest, aby środki czyszczące bardzo dokładnie zmyć dużą ilością wody - kwaśne środki do czyszczenia mogą uszkodzić aluminium.
W przypadku kompletnych kół (opona na feldze) zaleca się zwiększenie ciśnienia powietrza w oponach o około 0,5 bara bezpośrednio przed przechowywaniem w celu wyrównania ewentualnych strat ciśnienia podczas magazynowania. Jeśli na ścianie bocznej opony pojawią się nierówności, może to oznaczać poważne uszkodzenie osnowy i oponę należy wymienić.
Jak prawidłowo ułożyć i oznaczyć opony?
Opony powinny być przechowywane w ciemnym, chłodnym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Niedopuszczalny jest kontakt ze smarami lub rozpuszczalnikami. Optymalna temperatura przechowywania opon to taka, która nie powoduje ich zamarzania i nie przekracza +25 stopni Celsjusza.
Opon zamontowanych na felgach nie należy przechowywać na bieżniku, w pozycji stojącej, ale raczej położyć, zawiesić lub ułożyć w stos. W tym celu stworzono ścienne wieszaki i stojaki na felgi, przypominające drzewka. Opony bez felg najlepiej ustawić na sztorc, ewentualnie położyć obok siebie na boku. Nie zaleca się układania opon jedna na drugiej - może to powodować odkształcenia. Przechowując opony bez felg, należy je obracać, najlepiej co 4 tygodnie. Żeby zaoszczędzić kłopotów z przechowywaniem opon, można skorzystać z usług specjalistycznej stacji obsługi.
Bardzo ważne w przygotowaniu opon do przechowywania jest odpowiednie oznakowanie ich pozycji na osiach samochodu:
- LT dla lewej tylnej opony,
- PP dla prawej przedniej.
Obciążenie i ścieranie różnią się w zależności od miejsca zamontowania opony w samochodzie. W związku z tym ważne jest, aby każda opona wróciła na to samo miejsce. Zaznaczać powinno się najlepiej kredą lub pisakiem po wewnętrznej stronie opony. Koła można zamienić między osiami, z zachowaniem odpowiedniej strony samochodu. Opony z większą pozostałą głębokością bieżnika należy zawsze montować na tylnej osi.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana