Jak przebiega wymiana rozrządu w samochodzie i kiedy trzeba ją przeprowadzić?
W układ rozrządu wyposażone są wszystkie współczesne spalinowe silniki tłokowe i to niezależnie od tego, czy napędzają one tylko mały samochód lub motocykl, czy też czołg albo jakiś ogromny statek. Rozrząd to specjalna techniczna konstrukcja sterująca napełnianiem cylindrów silnika mieszanką paliwową i usuwaniem z nich gazów spalinowych w odpowiednim rytmie czasowym. Jest to urządzenie wymagające szczególnej troski.
Co to jest wymiana rozrządu i jak się ją przeprowadza?
Układ rozrządu to skomplikowany system zaworów, krzywek, oraz sterującego ich ruchem wałka, który przy pośrednictwie specjalnej przekładni jest poruszany mocą wału korbowego. Określenie „wymiana rozrządu” to powszechnie stosowany wygodny skrót myślowy, jednak nie jest ono precyzyjne. Najczęściej nie wymieniamy całego układu rozrządu, lecz tylko same elementy jego przekładni. We współczesnych silnikach składa się ona zazwyczaj z kilku zębatych kółek lub rolek, ślizgów, napinacza, czasem jeszcze z pompy oraz z tego, co jest jej zasadniczą częścią, a mianowicie z paska albo łańcucha. Długo eksploatowany napęd rozrządu grozi zerwaniem paska lub łańcucha, co w efekcie może doprowadzić do poważnej awarii silnika wraz z uszkodzeniem jego zaworów i tłoków. Równie poważne skutki powoduje zablokowanie się napinaczy albo rolek prowadzących. Jak powiedziano nam w firmie SPEC AUTO SERWIS z Białegostoku, wymiany rozrządu nigdy nie należy ograniczać do pojedynczych jego elementów. Wymieniamy jednocześnie pasek lub łańcuch oraz rolki, koła i napinacze.
Kiedy należy wymieniać rozrząd silnika tłokowego?
Warsztaty samochodowe oferują bardzo szerokie spektrum różnego rodzaju usług, takich jak m.in. diagnostyka komputerowa, prostowanie felg i wulkanizacja, napełnianie i serwisowanie klimatyzacji, naprawa elektryki, zawieszenia, sprzęgieł, tłumików i tak dalej. Wymiana rozrządu z pewnością jest jedną z ważniejszych czynności, które muszą być przeprowadzane regularnie w określonym czasie, by uniknąć bardzo kosztownych napraw samochodu i jego silnika. Przeprowadzenie wymiany rozrządu jest zawsze znacznie tańsze niż naprawa silnika. Co do częstotliwości należy tutaj stosować się do producenckich zaleceń, a te w zależności od rodzaju rozrządu mogą być bardzo różne; czasem dopuszczalne jest tutaj nawet przejechanie 200 tysięcy kilometrów lub 10 lat użytkowania. Wedle naszych rozmówców rozsądniej jest jednak podchodzić ostrożniej do takich instrukcji i od maksymalnych wartości zawsze odjąć jakieś 50 tysięcy km oraz 3-4 lata.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana