Jak działa wahadłowa sygnalizacja świetlna?
Zasada działania wahadłowej sygnalizacji świetlnej jest stosunkowo prosta. W sytuacji, kiedy droga zostaje ograniczona wyłącznie do jednego pasa, naprzemiennie do ruchu włączane są samochody znajdujące się po obydwu stronach. Jednak aby ten system działał prawidłowo i nie doszło do kolizji, niezbędne jest zastosowanie nowoczesnych rozwiązań: przenośnych sygnalizatorów świetlnych, których światło widoczne jest w każdych warunkach.
Jak działa ruch wahadłowy?
Zanim przejdziemy do specyfiki działania sygnalizacji świetlnej, wyjaśnimy, w jaki sposób działa ruch wahadłowy. Zasada działania jest prosta: jeśli mamy wyłącznie jeden pas przeznaczony do ruchu, naprzemiennie jadą samochody raz z jednej, raz z drugiej strony. Ruch może być kierowany ręcznie przez uprawnione do tego osoby – jednak jest to działanie doraźne, na przykład w przypadku wypadku na drodze i zablokowaniu pasa ruchu. Kiedy planowane są roboty drogowe, a tym samym wyłączenie jednego z dwóch pasów drogi dwukierunkowej, stosuje się sygnalizację świetlną.
Światło zielone, a więc sygnał do jazdy, zapala się raz z jednej, raz z drugiej strony na końcu pasa ruchu. Tym samym samochody mogą bezpiecznie przejechać, bez obaw, że po drugiej stronie napotkają przeszkodę w postaci samochodu zmierzającego w przeciwnym kierunku. Wahadłowa sygnalizacja świetlna zsynchronizowana jest w taki sposób, by nawet po zapaleniu się światła żółtego samochody mogły bezpiecznie przejechać na drugą stronę. Światło zielone dla pojazdów poruszających się z naprzeciwka zapala się dopiero po pewnym czasie – dlatego może dojść do sytuacji, kiedy samochody stojące po przeciwnych stronach będą miały światło czerwone, a pas przeznaczony do ruchu będzie pusty.
Działanie wahadłowych sygnalizatorów świetlnych
Aby ruch odbywał się płynnie oraz bez niespodzianek, wahadłowe sygnalizatory świetlne muszą działać bez zarzutu. Wysokiej jakości urządzenia BRD oferuje firma Andros z Redy – producent oznakowania pionowego i poziomego. Jak działają?
Sygnalizatory mają zaprogramowane podstawowe programy działania dla odcinków o różnej długości: od 50 do nawet 600 metrów. Zmiana programu lub ustawienie własnego możliwe jest wyłącznie za pomocą pilota – po jego odłączeniu zmiany nie są możliwe. Tym samym sygnalizacja chroniona jest przed nieuprawnionym użyciem. Wszelkie informacje dotyczące działania sygnalizacji (na przykład długości świecenia światła zielonego) widoczne są na wyświetlaczu LCD. Lampy nie są ze sobą połączone, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko wystąpienia poważnej awarii. Wbudowany akumulator pozwala na nieprzerwaną pracę od 12 do nawet 15 dni. Sygnalizacja świetlna może być wyposażona w detektory na podczerwień, które sterują czasem świecenia poszczególnych świateł – na przykład zielone może świecić się przez cały czas i zmieniać na czerwone dopiero po nadjechaniu pojazdu z drugiej strony.
Dzięki zastosowaniu kolorowych świateł LED oraz fotokomórki światła widoczne są niezależnie od pogody – w czasie intensywnego słońca świecą mocniej, natomiast po zmroku nie oślepiają użytkowników pojazdów. Zastosowanie systemu sygnalizacji spadku mocy lub przepalenia lampy sprawia, że wymiana uszkodzonego elementu lub wyczerpanego akumulatora odbywa się szybko i sprawnie. Tym samym ruch wahadłowy odbywa się płynnie i bez kolizji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana