Jak działa turbosprężarka w dieslu?
Moc silnika spalinowego można poprawić na kilka sposobów. Jednym z nich jest montaż turbosprężarki. Użytkownicy samochodów często decydują się na jej wykorzystanie w dieslu. Turbosprężarka to dwa urządzenia połączone w jedną całość za pomocą wałka. Pierwsza z nich, czyli turbina napędzana spalinami znajduje się na jednym końcu wałka zaś druga — sprężarka wtłacza do układu dolotowego powietrze. Jak taki mechanizm działa w dieslu?
Zasada działania turbosprężarki
Turbosprężarki to elementy montowane głównie w autach z silnikiem diesla, choć stosuje się je również w samochodach napędzanych benzyną. Wykorzystuje się je, ponieważ wprowadzenie do silnika mieszanki paliwa z powietrzem jest dosyć trudne. Turbosprężarka, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch podstawowych części — turbiny i sprężarki. Pierwsza z nich napędzana jest spalinami silnika, druga zaś odpowiada za wtłaczanie powietrza do układu dolotowego. Jedna i druga część zawiera wirnik zamontowany na wale łączącym elementy. Spaliny silnikowy przechodzą przez kolektor wydechowy do wirnika turbiny, wprawiając go w ruch. Wraz z nim obraca się też wirnik sprężarki, które zasysa powietrze i transportuje je do kolektora dolotowego. Tym sposobem cylindry dostają więcej powietrza, a moc silnika zostaje zwiększona. Dzięki turbosprężarkom, które można nabyć u dostawcy Turbolux, zostaje zmniejszone także zużycie paliwa.
Jak działa turbosprężarka w dieslu?
Powietrze przechodzące przez koło kompresji zostaje sprężone i ogrzane. Aby mogło trafić do cylindrów, musi być odpowiednio schłodzone i w ten sposób zmniejszyć swoją objętość. Za proces ten odpowiada intercooler. To właśnie ta część jest wymagana podczas montażu turbosprężarki w dieslu. W samochodach z silnikami o zapłonach samoczynnych dostarczanie powietrza do cylindrów przebiega następująco:
wirnik napędzany jest przez spaliny wydalane przez kolektor wydechowy,
sprężarka zasysa powietrze z atmosfery,
sprężone i ogrzane powietrze trafia do intercoolera,
w tym miejscu powietrze zostaje schłodzone a jego objętość zmniejszona,
w ostatnim etapie chłodne powietrze trafia do cylindrów.
Zastosowanie intercoolera jest niezwykle istotne dla zachowania dobrego stanu turbosprężarki. Chłodne powietrze zmniejsza też temperaturę spalin. Dzięki temu można uniknąć częstych regeneracji turbosprężarki. Ważna jest także kontrola ilości dostarczanego do komory spalania powietrza. Można jej dokonać poprzez wykorzystanie zaworów upustu spalin. Dzięki temu kierowca ma pewność, że do cylindrów trafia odpowiednia ilość powietrza.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana