Jak działa automatyka do bram garażowych?
Postęp technologiczny, który w ubiegłym wieku nabrał dużego rozpędu, znacząco wpłynął także na branżę związaną z automatyką wjazdową. Wygoda użytkowania jest obecnie głównym motorem napędzającym rozwój automatyzacji wszelkich technologii. Na co dzień chętnie korzystamy z wszelkich nowinek technicznych, zwykle jednak nie zastanawiamy się, jak automatyka do bram garażowych działa.
Jakie elementy wchodzą w skład automatyki do bram garażowych?
Aby odpowiedzieć na pytanie, jak działa automatyka do bram garażowych, musimy ją rozebrać na czynniki pierwsze. Warto w tym miejscu od razu zaznaczyć, że podzespoły muszą być ze sobą kompatybilne, a najlepiej, by pochodziły od jednego producenta, który jest wtedy w stanie zagwarantować poprawne działanie systemu. Obecni liderzy na rynku automatyki bramowej, firmy takie jak Motorline Professional, posiadają w swojej ofercie bogaty wybór doskonale ze sobą współpracujących elementów, pozwalających prawidłowo skompletować podzespoły automatyki.
Podstawowe podzespoły automatyki do bram garażowych to:
- Napęd bramy, którego serce stanowi siłownik, odpowiedzialny za ruch skrzydła bramy. Zasilany jest prądem zmiennym 230 V lub stałym 24 V;
- ramię, które ciągnie lub popycha bramę;
- szyny prowadzące z łańcuchem lub paskiem, po których przesuwa się ramię;
- centrala sterująca.
Poszczególne elementy wchodzące w skład automatycznego systemu będą różnić się między sobą parametrami, w zależności od rodzaju zamontowanej w garażu bramy i sposobu jej otwierania. Inne bowiem napędy do bram garażowych stosuje się przy bramach uchylnych, inne przy rozwieranych, a jeszcze inne przy bramach szybkobieżnych rolowanych. Przy bramach otwieranych pionowo wykorzystuje się napędy umieszczone pod sufitem, przy bramach segmentowych bocznych szyna zamontowana jest na ścianie garażu. Natomiast w przypadku bram szybkorolowanych wzdłuż prowadnic przesuwa się płaszcz bramy, złożony z wąskich, ale bardzo wytrzymałych lameli, który jest nawijany na specjalny wał. To jedno z najnowocześniejszych rozwiązań, pozwalające maksymalnie zaoszczędzić wolne miejsce w garażu.
Siłowniki stosowane w garażach, w odróżnieniu od tych stosowanych w napędach do bram przesuwnych lub skrzydłowych, nie muszą być dużej mocy. Zastosowane w nich systemy sprężyn równoważą ciężar skrzydła, siłownik więc musi pokonać jedynie siłę inercji i tarcia. Ich moc na ogół wynosi ok. 700 N.
Centrala sterująca, czyli inaczej mówiąc płyta sterująca lub sterownik, to główny podzespół sterujący całą automatyką. Może być zespolona z napędem lub zamontowana w innym miejscu garażu. W centrali jest zainstalowany radioodbiornik, który odbiera sygnał ze zdalnego pilota. Można też zaimplementować moduł GSM, pozwalający na sterowanie automatyką za pomocą telefonu. Dodatkowo taka centrala pozwoli nam również na sterowanie światłem w garażu i na podjeździe.
Jak możemy udoskonalić automatykę bramy garażowej?
W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa, nasz system automatyki możemy uzupełnić listwą krawędziową, która zatrzyma ruch bramy w momencie natrafienia na przeszkodę. Tzw. czułe krawędzie momentalnie zatrzymają lub odwrócą bieg skrzydła, gdy tylko natrafią na najlżejszy nawet opór. Dodatkowo możemy zainstalować także linię fotokomórek oraz lampy sygnalizacyjne, ułatwiające operowanie bramą po zmroku. Dla własnej wygody możemy też zsynchronizować jedno urządzenie do zdalnego sterowania z bramą wjazdową, garażową i oświetleniem. Natomiast konieczne jest zainstalowanie mechanizmu do ręcznego otwierania bramy, który może okazać się niezbędny w przypadku awarii zasilania i braku alternatywnego źródła prądu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana