Jak często wymieniać olej w samochodzie?
Olej to jeden z głównych płynów eksploatacyjnych samochodu – odpowiedzialny jest on między innymi za minimalizowanie tarcia między poruszającymi się elementami silnika, a także usuwanie dostających się do niego zanieczyszczeń. Z czasem olej sam ulega znacznemu zanieczyszczeniu, co wpływa na jego właściwości. Dlatego konieczne jest dbanie o jego regularną wymianę. Jak częste muszą być te wymiany i w jaki sposób je przeprowadzić?
Częstotliwość wymiany oleju samochodowego – dwie szkoły
Zdania na temat tego, jak często należy wymienić olej samochodu na nowy są w zmotoryzowanej społeczności mocno podzielone. Część kierowców wychodzi z założenia, że wymiana oleju powinna nastąpić najpóźniej w momencie przejechania wyznaczonej przez producenta ilości kilometrów. W dzisiejszych czasach dużą popularnością – szczególnie wśród firm dysponujących flotą pojazdów – cieszą się oleje typu longlife, które, zgodnie z zapewnieniami producentów, można wymieniać po przejechaniu nawet 50 tysięcy kilometrów. Czy tak jest w rzeczywistości? Większość fachowców pozostaje sceptycznych – według nich graniczny dystans, po którym należy wymieniać olej to ok. 15-17 tysięcy kilometrów.
- Wynika to z faktu, że przy takim przebiegu sam filtr oleju ulega zapchaniu i nie jest w stanie skutecznie oddzielać zanieczyszczeń, co przekłada się na właściwości oleju – mówi przedstawiciel firmy Euromaster - Jeśli jeździmy głównie po mieście, nasz samochód jest narażony na dużo większą ilość zanieczyszczeń, dlatego ta wartość graniczna spada do 10-12 tys. kilometrów. Po przejechaniu takiego dystansu należy wymienić olej również w samochodzie wyposażonym w instalację LPG.
Jak wymienić olej?
Do wymiany oleju samochód powinien być ustawiony na płaskim, poziomym podłożu. Przed samą wymianą dobrze jest odpalić silnik i nieco go rozgrzać – pod wpływem temperatury olej upłynni się i będzie łatwiej spływał ze zbiornika. Po kilku minutach możemy wyłączyć silnik, a pod otwór spustowy podstawić naczynie (np. miednicę), do którego zamierzamy zebrać zużyty płyn. Oczywiście powinno ono mieć pojemność większą, niż pojemność zbiornika oleju. Teraz możemy przystąpić do odkręcania korka, pamiętając, żeby jednocześnie docisnąć go do miski olejowej. W ten sposób zapobiegniemy wyciekaniu oleju przez powstałą szczelinę. Dopiero po pełnym odkręceniu korka usuwamy go z otworu spustowego szybkim ruchem. Po opróżnieniu zbiornika możemy przystąpić do wymiany filtra oleju – wylewamy resztki znajdującego się w nim starego oleju i oczyszczamy z niego miejsce mocowania. Zanim założymy nowy filtr, należy zwilżyć jego uszczelkę czystym olejem – dopiero teraz możemy go dokręcić. Teraz możemy zamknąć miskę olejową, oczyszczając przedtem korek i otwór spustowy, i wlać do niej nowy olej. Ważne, żeby nie wlać od razu całej wymaganej ilości – po wlaniu około ¾ oleju czekamy chwilę i sprawdzamy jego poziom przy użyciu bagnetu. Następnie uruchamiamy silnik i na wolnych obrotach utrzymujemy go przez kilka minut – potem ponownie sprawdzamy poziom oleju i uzupełniamy go.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana