Fotowoltaika dla przedsiębiorstw. Którym firmom opłaca się inwestować w instalacje fotowoltaiczne?
Panele fotowoltaiczne zyskują na uznaniu, i dotyczy to nie tylko prywatnych klientów, którzy poszukują energooszczędnych rozwiązań dla domu. Decydują się na nie coraz częściej przedsiębiorcy, którzy chcą podnieść wydajność swojej firmy. Czy taka inwestycja rzeczywiście się opłaca? Co w ten sposób można zyskać i jakie są do tego przesłanki? Wyjaśniamy!
Dlaczego warto rozważyć taką inwestycję?
Główną zaletą takiego przedsięwzięcia jest to, że przedsiębiorstwo uniezależnia się w ten sposób od sieci elektroenergetycznej, co niewątpliwie przekłada się na oszczędności na comiesięcznych rachunkach za prąd.
Zamontowana zgodnie ze sztuką instalacja fotowoltaiczna jest w stanie efektywnie działać nawet przez 3 dekady codziennej eksploatacji. Jeśli dodać do tego możliwość urzędowego/unijnego dofinansowania do paneli fotowoltaicznych, to aspekt ekonomiczny jest jeszcze bardziej znaczący.
Kolejnym plusem fotowoltaiki dla firm jest kontekst wizerunkowy. W ten sposób dana marka pokazuje, że ważne są dla niej kwestie związane z ekologią. Troska o środowisko to dziś jeden z ważniejszych wyznaczników rozwojowych i warto się tym chwalić, choćby na stronie internetowej.
Czy taka inwestycja jest trudna i skomplikowana? Okazuje się, że z roku na rok ten proces jest coraz łatwiejszy i bardziej dostępny dla szerokiego grona przedstawicieli biznesu. Jest tak choćby dlatego, że ceny samych paneli fotowoltaicznych maleją, i to bynajmniej nie kosztem jakości. Technologia dynamicznie się rozwija, a poza tym kilka lat temu zniesiono cło na produkty sprowadzane z Chin, co również korzystnie odbiło się na cenie końcowej wielu artykułów.
Przedsiębiorca to prosument – korzystne prawo
Instalacje fotowoltaiczne opłacają się firmom jeszcze z jednego, bardzo ważnego powodu. Otóż uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o OZE rozszerzyła definicję prosumenta. Na mocy Ustawy z 19 lipca 2019 roku firma, która zainwestowała w panele fotowoltaiczne, może starać się o status prosumenta.
Co to oznacza w praktyce? Przedsiębiorstwa mają możliwość korzystania z korzystnego pakietu opustów – takiego, który aż do 2019 roku był przewidziany głównie dla gospodarstw domowych. Dzięki temu można „magazynować” nadwyżki wyprodukowanej energii w sieci, a w kolejnych etapach odbierać je w okresach niższej produkcji – tłumaczy ekspert z firmy Lewkor Solar.
Ponadto, poza możliwością powstrzymania ewentualnych strat spowodowanych niedoborem prądu, przedsiębiorca może nawet zarobić na odsprzedaży energii. Trzeba jednak mieć na uwadze, że do odzyskania jest 40 % wyprodukowanych nadwyżek.
Uwaga: takim pakietem objęte są małe i średnie firmy, dla których wytwarzanie energii w mikroinstalacji do mocy 50 kW nie jest przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej.
Fotowoltaika a branża – kto zyskuje najbardziej?
Tak naprawdę, ze względów opisanych wyżej, instalacja fotowoltaiczna opłaca się praktycznie wszystkim przedsiębiorstwom, także tym małym i średnim. Niektórym branżom rekomendowane jest to jednak w sposób szczególny.
Najbardziej skorzystają na takim rozwiązaniu przedstawiciele branży:
- spożywczej,
- informatycznej,
- produkcyjnej,
- rolniczej.
Są to wysoce energochłonne sektory rynku, które najwięcej tracą na ciągłym poborze mocy od sieci elektroenergetycznej. Fotowoltaika to dla takich firm dobry sposób na uniezależnienie się.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana