Efektywność organizacji a kompetencje menadżerów
Efektywność organizacji zależy w dużej mierze od kompetencji menadżerów. Do ich zadań należy m.in. organizacja pracy, zaplanowanie działań, wsparcie merytoryczne, motywacja oraz ocena podległych pracowników, co przekłada się na ich produktywność, a więc powodzenie biznesowe całego przedsiębiorstwa. Kompetencje menadżerów to jednak nie tylko specjalistyczna wiedza, ale również umiejętności interpersonalne, niezbędne do skutecznego zarządzania.
Efektywność organizacji. Być albo nie być dla przedsiębiorstwa
Nieefektywne przedsiębiorstwo będzie przynosiło straty, co w długoterminowej perspektywie może wpłynąć na jego być albo nie być. Poprawa efektywności pracy oraz całych procesów (nie zaś pojedynczych operacji) jest konieczna, aby firma mogła się rozwijać. W przeciwnym razie może grozić jej upadek. Efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem jest możliwe dzięki wyeliminowaniu działań zbędnych, dublujących się lub bezproduktywnych. Po przeanalizowaniu przebiegu oraz pomiarów procesów możliwe jest znalezienie miejsc słabej efektywności, a tym samym wdrożenie zmian.
Poprawa efektywności rozpoczyna się od uporządkowania działań, zrównoważenia obciążeń pracowników, wskazania metod skalowania zespołu, zmian w zakresie zadań poszczególnych stanowisk oraz zadań menadżerów, ustaleniem zasad komunikacji, podziałem zakresu obowiązków oraz zmian w sposobie działania. Choć dla poprawy efektywności pracy istotne jest wdrożenie systemu informatycznego, organizacja nie może działać sprawnie bez pracowników oraz zarządzającej nimi kadry menadżerskiej. Dlatego ostatnim etapem każdej optymalizacji są szkolenia, dzięki którym zarówno pracownicy, jak i menadżerowie będą wiedzieli, w jaki sposób efektywnie wykorzystać wprowadzone rozwiązania.
Kompetencje menadżerów niezbędne do sprawnego zarządzania
Jakimi cechami powinien charakteryzować się menadżer? Na pierwszym planie znajdują się umiejętności „miękkie”, szczególnie kompetencje interpersonalne, komunikacyjne oraz perswazyjne. Kompetentny menadżer wie, w jaki sposób przewodzić grupie pracowników, a jednocześnie cechuje się wysoką etyką pracy i przywiązaniem do firmy. Niezbędne są również umiejętności techniczne oraz analityczne. Do profilu kompetencji psychologicznych możemy zaliczyć umiejętność ustalania celów i najlepszych metod ich osiągania oraz organizowanie pracy dla podwładnych w taki sposób, by mogli osiągać wyznaczone cele z łatwością. Niezwykle ważna jest kontrola, która w połączeniu z umiejętnościami przywódczymi oraz innowacyjnością, pozwoli na motywację oraz inspirację pracowników, dzięki której osiągną zamierzone cele, często za pomocą twórczych rozwiązań.
Menadżer nie może być wyłącznie kierownikiem wydającym polecenia, ale liderem, który będzie w bliskim kontakcie z pracownikami. Skuteczny menadżer maksymalnie wykorzysta możliwości oraz predyspozycje pracowników, delegując właściwe osoby do poszczególnych zadań. Podejście menadżerów ma wpływ na wydajność pracowników, a jednocześnie efektywność całej organizacji, zarówno w przypadku wskaźników finansowych, jak i poza finansowych.
Wpływ kompetencji menadżerów na efektywność organizacji
Jeżeli firma ma problemy z nieefektywną realizacją procesów biznesowych, nawet wysokie kompetencje kadry menadżerskiej mogą nie być wystarczające, aby poprawić efektywność pracy. Zbyt zajęci operacyjnie nie dadzą rady samodzielnie zdiagnozować przyczyn oraz wprowadzić zmian. Z pomocą przychodzi wówczas metodyka TAM (ang. „Total Activities Management”), która jest wynikiem przeprowadzonej optymalizacji procesów biznesowych, stosowanej przez Nova Praxis w usłudze poprawy efektywności oraz optymalizacji kosztów pracy.
Dzięki poprawie efektywności organizacji pracy menadżerowie ograniczają zaangażowanie pracowników do zadań naprawdę potrzebnych oraz mają wgląd w pracę podwładnych, co przekłada się na lepsze zarządzanie personelem. Wysoko rozwinięte cechy menadżerskie kadry kierowniczej, a jednocześnie możliwość ich pełnego wykorzystania (kiedy nie są obciążeni niepotrzebnymi zadaniami), przekłada się na produktywność całej firmy oraz optymalizację kosztów pracy. Do sprawnego zarządzania organizacją niezbędne jest więc skupienie się właśnie na kompetencjach menadżerów, którzy (jeśli posiadają odpowiednie umiejętności oraz możliwość ich realizacji), mają wpływ na produktywność pracowników, a tym samym na realizację celów i wyników przedsiębiorstwa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana