Artykuł sponsorowany

Czytnik kontroli dostępu: klucz do bezpiecznej firmy zgodnej z wytycznymi RODO

Czytnik kontroli dostępu: klucz do bezpiecznej firmy zgodnej z wytycznymi RODO

Coraz większa liczba firm decyduje się na montaż czytników kontroli dostępu. Za nimi stoją jednak złożone systemy wykorzystujące potencjał współczesnej automatyki przemysłowej i informatyki. Dowiedzmy się więcej na ich temat, zwłaszcza że to istotne w kontekście ochrony danych osobowych!

Jak działają systemy kontroli dostępu?

Z perspektywy użytkowników zwykle pierwszym, co rzuca się w oczy, są czytniki kart kontroli dostępu umieszczane w pobliżu drzwi prowadzących do chronionych stref. Zdążyliśmy się do nich przyzwyczaić w zakładach pracy czy wielu obiektach użyteczności publicznej. Aby mogły jednak prawidłowo funkcjonować, czyli weryfikować uprawnienia konkretnej osoby i odblokowywać przejście w przypadku pozytywnej autoryzacji, muszą stać za nimi bardziej rozbudowane narzędzia.

Systemy kontroli dostępu to złożone rozwiązania mające na celu zarządzanie i monitorowanie ruchu osób w określonych strefach budynków, co przyczynia się do zapewnienia bezpieczeństwa Twojej firmie. Nowoczesne systemy kontroli dostępu łączą mechaniczne zabezpieczenia z zaawansowaną technologią informatyczną, dzięki czemu mogą oferować elastyczność i skalowalność odpowiednią dla różnych potrzeb biznesowych.

Z czego składa się elektroniczna kontrola dostępu?

Nowoczesny system kontroli dostępu składa się z kilku kluczowych elementów, dzięki którym możliwe jest bezpieczne przetwarzanie danych i odpowiednie zabezpieczanie pomieszczeń przed przedostaniem się niepowołanych osób.

  • Czytniki kontroli dostępu: urządzenia te mogą odczytywać dane na przykład ze zbliżeniowych kart dostępu lub smartfonów z technologią NFC, aby identyfikować użytkownika i zapewniać dostęp do chronionych stref po weryfikacji​​​​. Dostarczane przez Unicard czytniki kontroli dostępu mogą bazować również na innych technologiach, w tym biometrii.

  • Sterowniki KD to centralne jednostki zarządzające systemem, które przetwarzają dane z czytników i decydują o przyznaniu lub odmowie dostępu, komunikując się z elektrozamkami i innymi elementami systemu​​​​.

  • Elektrozamki i kontaktrony: te pierwsze sterowane są sygnałami ze sterownika i odpowiadają za otwieranie drzwi po pomyślnej autoryzacji. Kontaktrony natomiast wykrywają próby nieautoryzowanego wejścia. W razie potrzeby mogą więc np. uruchomić alarm.

  • Oprogramowanie i bazy danych: oprogramowanie zarządza całym systemem, przechowuje informacje o uprawnieniach użytkowników i historii zdarzeń, oraz umożliwia integrację z innymi narzędziami, takimi jak systemy ewidencji czasu pracy czy zarządzania budynkiem (BMS)​​​​.

Kontrola dostępu a RODO: jak zadbać o zgodność?

Oczywiście ważnym aspektem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa jest zapewnienie zgodności systemów kontroli dostępu z przepisami RODO. Pod tym względem olbrzymim udogodnieniem może stać się wybór systemów kontroli dostępu działających w chmurze.

W takim przypadku większość technicznych zagadnień związanych z wdrożeniem spoczywa na dostawcy. Zapewni również wysoki poziom bezpieczeństwa przechowywanych w chmurze danych, w tym rozwój zabezpieczeń i dostosowywanie ich do pojawiających się zagrożeń.

Należy przy tym brać pod uwagę najważniejsze zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych. Istotną rolę odgrywa gromadzenie tylko tych danych osobowych, które są niezbędne do celów kontroli dostępu i unikanie zbierania nadmiarowych informacji. W miarę możliwości warto stosować anonimizację danych, aby zmniejszyć ryzyko naruszenia prywatności.

Niezbędne okaże się zapewnienie jasnej i zrozumiałej informacji dla użytkowników na temat przetwarzania ich danych osobowych w systemie kontroli dostępu. Uwzględnij przede wszystkim cel, zakres i sposób przetwarzania danych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.