Czym jest filtr DPF?
Filtr DPF, czyli filtr cząstek stałych jest jednym z urządzeń, które występuje we współczesnym samochodzie. Element ten jest montowany w silnikach wysokoprężnych i ma za zadanie oczyścić gazy spalinowe z cząstek sadzy oraz popiołu. W zależności od marki pojazdu filtr ten można znaleźć pod dwoma nazwami – DPF (diesel particulate filter) oraz FAP (filtre a particules). Wykorzystanie go w samochodach osobowych ma za zadanie eliminację czarnego dymu. Jest on charakterystyczny dla pojazdów wyposażonych w silnik diesla. Filtr jest elementem układu wydechowego, który najczęściej umieszcza się tuż za katalizatorem. Czym charakteryzuje się filtr DPF?
Filtr DPF - charakterystyka
Filtr cząstek stałych to metalowa puszka, która ma w sobie specjalne kanały. Obudowa wykonana jest ze stali nierdzewnej wyróżniającej się dużą odpornością na trudne warunki pracy. Wewnątrz filtra znajdują się kanały o niewielkiej średnicy, które ułożone są względem siebie równolegle. Każdy z nich ma zamknięty jeden z końców – raz od strony dolotowej, a raz od wylotowej. Rezultatem wykorzystania takiej budowy jest stworzenie siatki. W związku z tym spaliny muszą przeniknąć przez porowate ścianki, aby mogły wydostać się na zewnątrz. Ścianki są produkowane z węglika krzemu pokrytego tlenkiem glinku i ceru, a w wielu przypadkach dodatkowo są na nich osadzone cząstki platyny.
Filtr DPF w większości przypadków może ulegać regeneracji. Dzieli się na dwa typy – filtr mokry i suchy. W przypadku filtra suchego wyróżnia się regenerację pasywną i aktywną. Pierwszy rodzaj przebiega bez ingerencji sterownika silnika i zachodzi w momencie osiągnięcia temperatury spalin w przedziale 350 – 500 stopni Celsjusza. Regeneracja aktywna przeprowadzana jest wyłącznie przy ingerencji sterownika silnika i odbywa się w temperaturze około 600 stopni Celsjusza.
O konieczności wykonania regeneracji informuje komputer pokładowy. Warto pamiętać o tym, aby nie ignorować kontrolek wyświetlanych przez komputer pokładowy. Zaleca się unikania sytuacji, w których dochodzi do gromadzenia sadzy na najwyższym poziomie. Nie należy przyspieszać przy niskich obrotach silnika – mniejszych, niż 1500 obr./min. Ważne jest także to, aby unikać wykonywania bardzo krótkich dystansów kilkunastu metrów.
Dlaczego wykorzystanie filtra DPF to dobre rozwiązanie?
Filtr DPF jest montowany w układach wydechowych aut z silnikiem wysokoprężnym. Opiera się na przestrzennej strukturze o rozwiniętej powierzchni właściwej. Z tego powodu filtr DPF jest jednym z najskuteczniejszych elementów budowy współczesnego samochodu osobowego lub dostawczego. Jego struktura ma porowate ścianki wykonane z metalu, ceramiki lub papieru. Skuteczność filtra waha się między 85 – 100%. Jego działanie powoduje, że praktycznie do zera zostaje zredukowana ilość zanieczyszczeń wysyłanych do środowiska.
Jak mówi pracownik serwisu samochodowego Mirosława Nowakowskiego: Filtr DPF eliminuje zanieczyszczenia związane z jazdą samochodem. Jego działanie powoduje oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek stałych, czyli aerozoli atmosferycznych, które zawierają siarczany i inne szkodliwe dla człowieka związki chemiczne. Dodatkowo filtr eliminuje spalony węgiel. Dzięki jego pracy silnik nie emituje czarnego dymu i nieprzyjemnego zapachu. Warto jednak dbać o filtr DPF, aby służył długo i bez zarzutu. Należy uważać na kondycję zaworu recyrkulacji spalin i regularnie wymieniać filtr powietrza.
Decydując się na regenerację filtra DPF, należy wybierać jedynie sprawdzonych mechaników oferujących takie usługi. Doświadczeni pracownicy i nowoczesne narzędzia do pracy to gwarancja udanej transakcji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana