Czy warto zamontować instalację gazową w samochodzie?
Jakie są sposoby na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu? Jednym z nich jest montaż instalacji gazowej. Czy jednak rzeczywiście takie rozwiązanie jest opłacalne? Mimo iż cena LPG w porównaniu do kosztów benzyny jest zdecydowanie bardziej atrakcyjna, samo przerobienie samochodu również pochłania pieniądze. Inwestycja w instalację gazową powinna się jednak zwrócić, o czym wspominamy w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!
Czym jest instalacja sekwencyjna?
Jednym z rodzajów instalacji gazowej jest instalacja sekwencyjna z bezpośrednim wtryskiem gazu, która stosowana jest w najnowszych modelach silników benzynowych. Charakteryzuje się ona precyzyjnym działaniem – gaz jest bowiem dostarczany do kolektora dolotowego, ulokowanego obok wtryskiwaczy benzyny, co przekłada się na lepsze osiągi samochodu. Tego typu rozwiązanie eliminuje również ryzyko wybuchowe, wpływając tym samym na bezpieczeństwo korzystania z pojazdu.
Mimo iż instalacja sekwencyjna do najtańszych nie należy, nie warto na niej oszczędzać, ponieważ tańsze rozwiązanie nie gwarantuje takiego bezpieczeństwa, a ponadto – może nie współpracować z silnikiem danego pojazdu lub nie pozwalać na rozwinięcie oczekiwanej mocy.
Starszy samochód – tańsza instalacja gazowa
Tańsza instalacja może być jednak z powodzeniem wykorzystana w starszych samochodach z silnikiem jednopunktowym, który może pracować z prostym układem, wzbogaconym o układ sterujący, dawkujący optymalną mieszankę paliwową i utrzymujący jak najlepszy skład paliwa. Warto o nim pamiętać, ponieważ montaż najprostszej instalacji gazowej potrafi uszkodzić katalizator spalin. Ponadto, silnik, który zasilany jest nieodpowiednią mieszanką, będzie pracował nierówno, co może spowodować awarię urządzenia sterującego dawkowaniem benzyny.
Czy montaż instalacji gazowej w samochodzie jest opłacalny?
Przejdźmy teraz do kwestii opłacalności instalacji gazowej w samochodzie. Wiadomo bowiem, że przy jej instalacji należy wziąć pod uwagę dodatkowe koszty eksploatacyjne, związane z elementami silnika oraz świecami zapłonowymi. Proces wymiany świec i oleju należy przeprowadzić po ok. 7 tysiącach przejechanych kilometrów. Dodatkowo – przegląd techniczny samochodu z instalacją LPG powinien odbywać się co roku. Prowadzi to do pytania: czy warto zamontować ten rodzaj instalacji i czy jest on opłacalny? W przypadku okazjonalnego użytkowania pojazdu takie rozwiązanie może okazać się nieekonomiczne, ponieważ opłacalność definiuje się jako czas, po jakim zwróci się koszt montażu i rozpocznie okres oszczędności, która będzie związana z jazdą na tańszym paliwie. Warto zatem przyjąć średnie spalanie pojazdu oraz cenę za paliwo, aby obliczyć kilometraż. Przykładowo – spalanie wynosi 10 l/100 km, a średnia cena benzyny – 5 zł (100 km = 50 zł). W przypadku gazu – spalanie: 12 l/100 km oraz cena: 2,30 zł (100 km = 27,6 zł). Oznacza to oszczędność na poziomie 22,4 zł. Aby nastąpił oczekiwany zwrot z tańszej instalacji gazowej, należy wyjeździć ok. 6000 km. Droższe układy będą potrzebować ok. 10 000 km, a instalacje sekwencyjne – nawet 17 000 km.
Wynika z tego fakt, że opłacalność instalacji gazowej w samochodzie zależy od rocznych przebiegów i planowanego czasu eksploatacji pojazdu – podsumowuje pracownik Auto-Lux, serwisu, specjalizującego się m.in. w montażu samochodowych instalacji gazowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana