Czy możliwa jest awaria chłodnicy bez wycieku?
Ze względu na budowę chłodnicy oraz narażenie tego podzespołu na uszkodzenia mechaniczne najczęściej można spotkać z awariami, które objawiają się wyciekiem zewnętrznym. Zdarza się jednak, że dochodzi do wycieku wewnętrznego, który jest niezwykle niebezpieczny dla jednostki napędowej i w najgorszym przypadku może zakończyć się jej trwałym uszkodzeniem.
Rodzaje awarii chłodnicy bez wycieku zewnętrznego
Jednym z najbardziej znanych awarii jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. W jej wyniku dochodzi do przedostawania się płynu chłodzącego do jednostki napędowej lub mieszania się go z olejem. Zmiana koloru oleju na tzw. kawę z mlekiem, to jeden z czynników umożliwiających diagnostykę. Dla kierowcy alarmujące powinno być zbyt duża ilość płynu w zbiorniku wyrównawczym. W takim przypadku warto jak najszybciej udać się do serwisuchłodnic.
Znacznie mniej kosztowną usterką jest zabrudzenie chłodnicy. W trakcie jazdy pojazdem do układu chłodzenia przedostają się fragmenty owadów, roślin oraz pyły, które przyczyniają się do znacznego zmniejszenia osiągów danej jednostki. Aby przywrócić sprawność chłodnicy, trzeba ją wyczyścić.
Awaria ze strony wentylatora również może się przyczynia do znacznego osłabienia układu chłodzenia. W niektórych przypadkach ta usterka może mieć przełożenie na braki sprawności całego systemu. Zależnie od modelu danego wentylatora mogą pojawić się problem np. w formie uszkodzenia termowłącznika lub przepalenia silnika zasilającego komponent.
Choć nowoczesne układy chłodzenia wyposażone są w mechanizmy odpowietrzania, to starsze modele wciąż narażone są na zapowietrzenie układu. Jest to usterka, która może świadczyć o nieprawidłowościach ze strony innych elementów układu chłodzenia.
Serwisowanie układów chłodzenia w samochodach osobowych zajmują się przedsiębiorstwa, takie jak Radiator Service.
Awarie ze strony termostatu
Warto również wspomnieć o problemach, które mogą się pojawić w wyniku nieprawidłowej pracy termostatu. W tym przypadku problemy mogą pojawiać ze strony znajdującego się w układzie zawory. Gdy pozostaje on cały czas otwarty, wtedy ciecz robocza ma za długi kontakt z silnika, przez co ten nie może osiągnąć temperatury roboczej. W efekcie łatwiej może ulec zatarciu, ma niższe osiągi i pobiera więcej paliwa.
Natomiast gdy zawór nie otwiera się, wtedy temperatura silnika jest za wysoka. W efekcie może dojść do uszkodzenia tłoków oraz pierścieni, a w skrajnych przypadkach do zniszczenia jednostki.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana