Cechy optymalnej przestrzeni biurowej
Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że poziom aranżacji pomieszczenia biurowego, w którym przebywamy, mocno wpływa na stan naszego zdrowia (psychicznego oraz fizycznego). Przy tym stanowi istotną składową stosunków między firmą a pracownikami.
Ponadto inspiruje w trakcie procesu twórczego, podnosząc na dodatek kulturę obowiązującą w przedsiębiorstwie. Aby jednak stworzyć to optymalne, inwestor we współpracy z architektem będą musieli zająć się szeregiem zagadnień. W niniejszym artykule opisane zostaną te elementarne.
Poziom praktyczności
Mowa tu o niczym innym jak skoordynowaniu wykonywanej pracy ze stanem psychofizycznym pracownika. Nauka o tym traktująca jest interdyscyplinarna, stąd posiada elementy pochodzące z takich dziedzin jak:
- psychologia,
- socjologia,
- fizjologia pracownicza.
Dla większości inwestorów kluczowe jest obecnie tworzenie biur, które są łatwe w modernizacji dostosowującej je do różnych grup odbiorców. Na chwilę obecną topowym wariantem jest open space, uważany za najbardziej wydajny, sprzyjający zespołowej konwersacji, mobilizujący do większej skuteczności w pracy.
Poziom światła
Może to poniektórych zdziwić, ale to właśnie światło jest najważniejsze, jeśli chodzi o projektowanie charakteru poszczególnych pomieszczeń. Architekt traktuje je jako surowiec zdolny do tworzenia różnych aranżacji. Trzeba zaznaczyć, że należy go zaadaptować do formy wykonywanych obowiązków w firmie i panującej atmosfery. Nie bez znaczenia jest też rola światła w kwestii oszczędzania energii.
Kompozycja
Jeśli chodzi o kompozycję, to niezbędne jest pamiętanie o jednym: musi się pokrywać z ideą firmy i pracowników. W tym przypadku współcześnie dominuje minimalizm, łatwo adaptujący się do różnych celów. Obiekty przeznaczone dla dedykowanych kompozycji są swego rodzaju wizytówką biznesową.
Kolory oraz materiały
Te elementy mocno wpływają na nas stan psychiczny. Co więcej, tyczy się to również sprawności w wykonywaniu zawodowych obowiązków i vice versa, niewłaściwa ich selekcja jest w stanie wywołać senność i zdenerwowanie uniemożliwiające faktyczną pracę.
Ekologia i zdrowie
Dzięki nim biuro staje się zarówno przyjazne ekologii, zdrowiu, jak i energooszczędne. Temat związany jest z kwestią jakości powietrza, stopnia oświetlenia obiektu, w którym się ono znajduje i ilości botaniki. One z kolei będą ciekawym elementem samej aranżacji. Nie sposób też nie wspomnieć o akustyce, ponieważ zbyt wiele decybeli jest w stanie skutecznie zniechęcić każdego do wykonywania swoich zadań.
Więcej szukaj na https://studioloko.pl/projektowanie-biur.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana